Hoe doe je dat, ondernemen als fotograaf? Hoe houd je jezelf staande in een snel veranderende markt? Wat werkt voor jou en wat niet? T.A.P. vraagt het regelmatig aan verschillende fotografen. Vandaag, als 40e in deze reeks, fotograaf Roos Koole.

Kun je jezelf voorstellen?

Ik ben Roos Koole, fotograaf. Op mijn 17e stortte ik me op de opleiding Fotografie op de KABK, vond het geweldig om fulltime bezig te zijn met het maken van beeld. Daarna ging ik aan het werk achter de schermen bij tv-opnames om vervolgens op de fotoredactie van het ANP te belanden. Na deze omzwervingen was ik in 2010 klaar voor een bestaan als zelfstandig fotograaf. Mijn focus ligt op portretten, creative beelden en fotografische filmpjes. Ik deel met acht andere creatieve ondernemers een werkplek in het centrum van Den Haag (collectief de Broeikas). Naast mijn eigen projecten werk ik ook met hen aan creatieve opdrachten.

Heb je je als fotograaf gespecialiseerd?

Zeker. Ik kreeg de kans om fotoserie’s te maken over allerlei sociale onderwerpen zoals obesitas en de zorg voor de beeldbank van het ANP. Ik bedacht zelf hoe deze onderwerpen gevisualiseerd moesten worden en regelde modellen en locaties. Vaak deed ik zelf ook de styling. Er was grote behoefte aan dit soort beelden en zo kwam het dat ik al snel mijn fotografie dagelijks voorbij zag komen in kranten, magazines, online en op tv. Dit soort creative beelden maak ik nog steeds, inmiddels voor Hollandse Hoogte en Getty Images.

Naast je reguliere werk ben je ook bezig met projecten. Je hebt net bijv. een boek uitgegeven. Kun je daar iets meer over vertellen?

Het afgelopen jaar ben ik aan de slag gegaan met het onderwerp protheses, een onderwerp dat mij fascineerde. Dit heeft geresulteerd in twee projecten, allereerst een fotoboek over Aad. Deze zestiger besloot na een mislukte knie operatie, vele herstelpogingen en jaren pijn zijn linkerbeen te laten amputeren. Met het fotoboek ‘Been op bestelling’ kon ik laten zien hoe iemand veerkrachtig en met humor om gaat met zo’n tegenslag.

Daarnaast werk ik aan een langlopend project over Willem, een jongen die een been mist door een aangeboren afwijking. Ik ontmoette hem in de zomer van 2016 terwijl hij een nieuwe prothese paste bij de orthopedisch instrumentmaker. Sindsdien volg ik Willem geregeld met mijn camera. Ontzettend interessant en mooi om te documenteren hoe hij zich ontwikkelt door de jaren heen.

Hoe financier je je projecten?

Ik wil niet veel tijd kwijt zijn aan fondsenwerven of crowdfunding, gelukkig hebben niet alle projecten een grote som geld nodig. Voor mij is het vooral belangrijk dat een project zijn publiek bereikt. Voor het boek dat ik over Aad maakte benaderde ik de praktijk waar zijn prothese werd gemaakt en waar hij nog regelmatig looptraining volgde. Zij waren enthousiast en bestelden 500 boeken, waardoor het boek daadwerkelijk gedrukt kon worden.

Waarom is het belangrijk voor jou als fotograaf om projecten te doen?

Voor opdrachtfotografie staat een persoon vaak in dienst van een boodschap of een product.  In mijn vrije projecten kan ik aandacht besteden aan onderwerpen die mij interesseren en die in mijn ogen aandacht verdienen. Het is leuk, leerzaam en scherpt je vaardigheden als fotograaf aan.

Hoe zet jij online marketing in om jezelf (en je projecten) zichtbaar te maken?

Met mate.. ik plaats beeld op Instagram, verstuur mailings, en post af en toe op Facebook en LinkedIn.

Heb je nog tips & tricks voor andere fotografen?

Kies een vorm van fotografie waarin je toegevoegde waarde kunt bieden. En vooral, beeldmaken is leuk, hou er plezier in! Blijf nieuwsgierig, blijf experimenteren, blijf leren.

Wil je meer weten over of in contact komen met Roos?

De website van Roos

Roos op Instagram, Facebook en LinkedIn

  • ILLUSTRATIE - Een tiener kijkt op haar smartphone in bed. Foto (c) Roos Koole 2017

About Marca van den Broek

Initiatiefnemer en organisator van Talks About Photography. Coach en trainer voor fotografen, kunstenaars en andere creatieven die zichzelf goed in de markt willen zetten.

Leave a Reply