10 zaken die jij kunt leren van succesvolle fotografen

Vraag jij je wel eens af hoe het komt dat de ene fotograaf het heel goed doet terwijl het de ander niet echt lukt? Los van geluk, mazzel hebben, ergens op het juiste moment op de juiste plaats zijn, zijn er ook gewoon een flink aantal zaken die je zelf in de hand hebt als fotograaf. Ik heb de belangrijkste tien voor je op een rijtje gezet. 

1. Focus

De tijden dat je als fotograaf ‘alles’ kunt doen liggen definitief achter ons. Wil je als fotograaf overleven, dan is het belangrijk om een duidelijke focus te kiezen in wat je doet. Het is gewoon niet echt geloofwaardig dat je én goed bent in portretten én in bruidsfotografie én in bedrijfsreportages én in productfotografie. Een klant wil zekerheid en zoekt een fotograaf waarvan hij weet dat zijn vraag in goede handen is. En dat is eerder het geval bij iemand die gespecialiseerd is dan bij iemand die van alles een beetje doet. Wees gerust: een duidelijke focus kiezen, wil niet zeggen dat je maar één ding ‘mag’ doen, zolang het maar een samenhangend geheel is en je klant snapt wat je doet, zit je goed.

2. Benoem je ideale klant

Voor wie wil je fotograferen? Heeft natuurlijk met punt één te maken (focus!), maar ook met je eigen marketing. Als je tegelijkertijd meerdere doelgroepen wilt bedienen wordt marketing heel lastig. Al was het alleen al omdat verschillende doelgroepen verschillende behoeften hebben. Ook wil een zakelijke klant bijvoorbeeld anders aangesproken worden dan een particuliere klant. En bij een galerie werkt het weer anders. En, tot slot, als je doelgroepen hebt die heel ver uit elkaar liggen betekent dat ook dat je op verschillende plekken actief moet zijn. Onhandig! Voor jezelf is het dus prettiger om voor één ideale klant te gaan. Voor jouw klant is het overigens ook prettiger, die voelt zich al snel op z’n gemak omdat je verstand hebt van wat hij//zij wil. Geen idee wie jouw ideale klant is? Het maken van een empathy map kan je daarbij helpen.

3. Laat jezelf zien

Zet je eventuele bezwaren tegen social media overboord: zonde als je er geen gebruik van maakt! Niet alleen is het leuk (echt!), ook kun je door social media slim in te zetten makkelijk aan klanten komen. Iedereen is immers online, jouw klant dus ook. En waar je het dan over moet hebben?

  • Over jezelf >> waar ben je mee bezig, wat vind je belangrijk, waar sta (en ga) je voor
  • Over jouw inspiratie >> mooie tentoonstellingen, wat zijn jouw voorbeelden
  • Achter de schermen >> laat ook eens zien hoe die foto tot stand komt.
  • Interessante info delen >> informatie delen die voor jouw doelgroep interessant is (blogs, artikelen, nieuws)

En realiseer je goed dat social media vooral een goed middel is om te netwerken. Het is geen (ik herhaal geen) enorme, gratis reclamezuil. Ga dus vooral het gesprek aan, zorg ervoor dat je vriendjes wordt met mensen, help waar nodig en stel vragen.

4. Kijk verder dan de techniek

Zeker, techniek is belangrijk voor een goede foto. Maar uiteindelijk gaat het daar niet om. Een goede fotograaf kan ook een goede foto maken met een smartphone. Het gaat om het beeld en om wat dat beeld vertelt. Niet om de hoeveelheid fantastische apparatuur die je hebt.

5. Vraag realistische prijzen

Maak niet de fout, die veel fotografen maken, om te laag met je prijzen te gaan zitten. Geloof me, het heeft niet zo veel zin om je als prijsvechter op de markt te begeven. Er is namelijk altijd wel iemand die nog goedkoper is dan jij. Die strijd win je nooit. Daarbij: hoeveel opdrachten moet je dan wel niet hebben om van rond te komen? Er zitten toch echt nog steeds maar 24 uur in een dag en zeven dagen in een week…. Gewoon, realistische prijzen vragen dus. Hoe je die berekent?

  • Maak een financieel plan
  • Doe onderzoek naar wat je concurrenten vragen
  • Onderzoek wat jouw klanten bereid zijn te betalen
  • Combineer de uitkomsten en stel je prijzen vast

6. Zorg voor een goede site

En dan bedoel ik dus niet een site waar alleen je portfolio op staat. Dat is niet genoeg. Een klant beslist in twee (2!) seconden of hij verder kijkt op je site. Als er op jouw site alleen foto’s te zien zijn snapt jouw bezoeker niet wat hij//zij op jouw site kan doen: kan hij jou inhuren? Ben je gespecialiseerd in een bepaalde vorm van fotografie? Verplaats je eens in je klant en bedenk wat hij allemaal voor informatie nodig heeft voordat hij jou in kan schakelen voor een opdracht. Een goed voorbeeld van een fotograaf die het echt begrepen heeft is Arnold Reyneveld.

7. Ga bloggen

Liefst op je eigen site omdat je dan het meest profiteert van de lezers van je blog. Waarom bloggen?

  • Bloggen is goed voor je zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  • Het zorgt ervoor dat er regelmatig nieuwe bezoekers op je site komen
  • Je kunt jezelf makkelijk als expert neerzetten met een blog
  • Je kunt goed laten zien wie jij bent en waar je voor staat.

8. Netwerken

Hoe langer ik fotografen bestudeer en hun successen onder de loep neem, hoe meer ik tot de conclusie kom dat netwerken van het allergrootste belang is. Be out there, ga het gesprek aan met mensen, laat je gezicht zien en bouw aan relaties. En dan het liefst zowel off- als online. Introvert? Begin dan eerst eens voorzichtig op Twitter en Facebook, om het later uit te breiden naar contacten in de ‘echte’ wereld. De stap naar een keer een kop koffie drinken wordt vele malen kleiner als je elkaar al een paar keer online ‘gesproken’ hebt. Of neem iemand mee naar een netwerkborrel. Spreek dan wél met elkaar af dat je niet bij elkaar gaat staan klitten, anders kun je net zo goed thuis op de bank blijven zitten.

9. Neem jezelf serieus als ondernemer

Je bent ondernemer. Punt. Of je er nou nog een parttime baan naast hebt of niet. En ondernemen betekent ook inspelen op een veranderende markt, zorgen dat je op de hoogte bent van nieuwe ontwikkelingen, je product of dienst eventueel aanpassen en acquisitie doen. Ook al vind je dat eng. Jezelf serieus nemen betekent ook investeren in jezelf en in je bedrijf. Volg die cursus zodat je nog beter leert photoshoppen, schakel een coach in als je vastloopt, volg een training zodat je beter leert onderhandelen.

10. Maak vrij werk

Maak, als je ook werk in opdracht maakt, ook vrij werk! Niet alleen goed om jezelf te blijven ontwikkelen maar ook belangrijk om te laten zien wat je nog meer kunt. Opdrachtgevers kijken vaak juist naar je vrije werk omdat ze daaraan kunnen zien wat je allemaal in huis hebt en waar je hart ligt. En bovendien, het is natuurlijk ook gewoon heel fijn om af en toe eigen projecten te doen!

Wil je nog meer leren van andere fotografen? Kom dan 11 september naar Talks About Photography, waar je maar liefst 15 sprekers hoort praten over hun ervaringen als fotograaf. Zakelijk geïnspireerd raken door mooie verhalen van collega’s, hoe fijn is dat?! 

[button color=”accent-color” hover_text_color_override=”#fff” size=”large” url=”http://www.angelcoaching.nl/product/t-a-p/” text=”Ik kom ook naar T.A.P.!” color_override=”#ffd33f”]

photo credit: 2013-7-13 Mikko Lagerstedt, Helsinki, Finland via photopin (license)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.