5 stappen om jezelf goed in de markt te zetten als fotograaf

Fotografen hebben veel concurrentie, daar vertel ik je niks nieuws mee. En dat niet alleen, ook de prijzen staan onder druk. Lastig dus om een goede boterham te verdienen als fotograaf? Misschien, maar het kan wel! Het belangrijkste? Duidelijke keuzes maken en jezelf goed in de markt zetten.

1. Jouw verhaal

De basis van je bedrijf en van je online marketing is jouw verhaal, waarom je doet wat je doet. Als het goed is, is jouw verhaal de verbindende factor. Het is immers de motor van alles wat je doet. Het Why, zoals Simon Sinek het uitlegt in zijn TedTalk van september 2013.

Het Why komt dus voor How (je werkwijze) en het What (je product of dienst). Het is immers de basis van je bedrijf.

The-Golden-Circle

2. Kies duidelijk voor een product of dienst

De tijd dat je als fotograaf  ‘alles voor iedereen’ kon doen is echt voorbij. Los van de vraag of je dat zou moeten willen trouwens. In ieder geval werkt de markt niet meer zo. Je klant zoekt iemand die gespecialiseerd is, zodat hij zeker weet dat zijn geld -wat hij helaas toch echt maar één keer uit kan geven- goed besteed is. Voelt dat als een beperking? Je kunt er ook voor kiezen om niet àlles wat je doet naar buiten te brengen, maar daarin een keuze te maken. Zodat je een duidelijk gezicht houdt voor de buitenwereld, maar achter de schermen evengoed van meerdere markten thuis bent.

3. Kies een klant

Belangrijk om te kiezen voor wie je wilt werken. Elke klant heeft immers een andere behoefte en als jij daar, als ondernemer, goed op in wilt spelen kun je niet te veel verschillende markten bedienen. Bovendien worden je marketing en communicatie een stuk simpeler als je je beperkt tot één doelgroep. En kun je je prijzen beter afstemmen. Benoem je doelgroep dus zo specifiek mogelijk. Dus niet: ‘het bedrijfsleven’, dat is veel te breed. Om je doelgroep nog verder in kaart te brengen kun je gebruik maken van een zogenaamde buyer persona of van een empathy map.

4. Breng je verdienmodel in kaart

Punt 1, 2 en 3 komen samen in een verdienmodel. Plus nog wat andere belangrijke zaken, zoals je kosten, de manier waarop je je klanten gaat benaderen, je werkwijze (het How) etc. Je kunt dat natuurlijk in een ‘ouderwets’ bedrijfsplan doen, maar je kunt ook het Business Model Canvas gebruiken. Een mooie, visuele tool waarmee je vrij snel alles inzichtelijk kunt maken.

5. Maak jezelf zichtbaar

Alles in kaart gebracht? Mooi. Dan kun je gaan nadenken over hoe je dat allemaal naar buiten gaat brengen. Social Media, bloggen, hoe je je site in gaat richten etc. Hoe je dat moet doen? Het is in ieder geval goed om alles op elkaar af te stemmen en om voor jezelf een duidelijk plan te maken waarin je beschrijft wat je gaat delen, hoe je dat gaat doen en waar je dat gaat doen. Jouw verhaal (zie punt 1) is daar de verbindende factor in, het is immers de motor van alles wat je doet.

photo credit: Haags Uitburo via photopin c

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.