Bijten autonoom werk en marketing elkaar?

Een beetje kunstenaar doet niet aan marketing. Marketing is immers commercieel en dat wil je niet als kunstenaar. Of zit het toch iets anders in elkaar? Imho wel, marketing gaat over je werk goed in de markt zetten, niet over het aanpassen van dat werk aan wat de markt vraagt. En dat is een groot verschil. 

Marketing tegen heug en meug dan maar?

Let’s face it, ondernemen als kunstenaar//creatief is al moeilijk genoeg. Los van het talent dat je moet hebben en dat je moet koesteren en ontwikkelen, vraagt het nogal wat van je om je werk op een goede manier in de markt te zetten. Marketing, acquisitie, jezelf laten zien, social media inzetten, prijzen bepalen, onderhandelen, administratie bijhouden. Dat kost veel tijd. Dat klopt. Dat vraagt vaardigheden die je misschien niet ontwikkeld hebt. Dat klopt. Maar is dat niet voor heel veel ondernemers zo? Ook als die iets heel anders doen dan kunst maken? Even heel kort door de bocht: je kunt het jezelf simpelweg niet veroorloven om marketing links te laten liggen. Of zoals William Rutten het zei: “Creatief zijn en weinig met social media doen is gewoon niet meer van deze tijd.”

Jannemarein RenoutJannemarein Renout

Jannemarein is een bijzondere kunstenaar. Mocht je denken dat ‘alles al een keer gedaan is’, zij heeft een compleet nieuwe manier ontwikkeld om kunst te maken waarbij ze gebruik maakt van een scanner, licht en toeval. Of zoals de Witte Raaf schrijft: “Jannemarein Renout gebruikt bijvoorbeeld documentscanners om efemere fenomenen (reflecties in water, atmosferische verschijnselen) te scannen. Van een hemel of een reflectie is er in haar beelden echter niets meer te herkennen: we zien enkel nog abstracte, heftig gekleurde stroken, zonder enige verwijzing naar de visuele werkelijkheid. De tegendraadse manier waarop de scanner wordt gebruikt, roept een aantal intrigerende opposities op: de gecontroleerde omgeving van het kantoor wordt verlaten voor de veranderlijke buitenwereld; het statische tekst- en beelddocument wordt vervangen door natuurlijke en ongrijpbare fenomenen; in plaats van extreem nabij bevindt het te registreren onderwerp zich in de verte.”

Zelf zegt ze over haar werk: “Met mijn werk wil ik laten zien dat het beeld, de uiterlijke verschijningsvorm van de dingen, slechts een façade is. De werkelijke betekenis ligt daarachter.”

Commercie vies?

Het werk van Jannemarein weet ook andere mensen te inspireren. Zo werd ze bijvoorbeeld door Claudia Sträter gevraagd een kunstwerk te ontwerpen, gebaseerd op een thema van Sträter. Ger-Jan de Gilde, hoofd van de designafdeling over haar werk “Als ontwerper blijft de wisselwerking tussen kunst en mode voor mij een voortdurende bron van inspiratie. Ik zoek naar beelden die mij raken, beelden die een emotie oproepen. Zo kwam ik recentelijk in aanraking met het abstracte fotografische werk van Jannemarein Renout. Ik ben enorm trots dat Jannemarein Renout bereid was speciaal voor Claudia Sträter een kunstwerk te maken”.

Jannemarein en marketing

Jannemarein werkte tot vier jaar terug nog op het ministerie van Justitie in Den Haag. Twee jaar geleden studeerde ze af aan de kunstacademie. Haar werk werd eigenlijk direct opgepikt. Ze heeft een galerie, hing op Unseen, er wordt over haar geschreven. Aan aandacht geen gebrek. Wie denkt dat dat allemaal vanzelf aan komt waaien heeft het mis. Jannemarein werkt daar hard aan. Zorgt voor contacten, een goed netwerk. Ze stapt op mensen af. Maar ook Jannemarein heeft een haat-liefde verhouding met marketing. Het kost veel tijd, tijd die ten koste gaat van haar tijd om werk te maken. En ook zij vindt de relatie tussen jezelf profileren en autonoom blijven ingewikkeld.

Talks About Photography

Op T.A.P. komt Jannemarein praten over de moeizame verhouding tussen marketing en het maken van autonome kunst. Hoe doe je dat, jezelf profileren zonder je werk geweld aan te doen? Hoe maak je tijd vrij, hoe pak je je marketing aan zonder jezelf kwijt te raken?

Meer weten over Jannemarein?

De website van Jannemarein

 

[button color=”accent-color” hover_text_color_override=”#fff” size=”large” url=”http://www.angelcoaching.nl/product/t-a-p/” text=”Ik kom ook naar T.A.P.!” color_override=”#ffd33f”]

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 + 2 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.