Crowdfunding is geen ‘easy money’, maar het levert wel veel op!

Even streng: crowdfunding is niet iets wat je zo maar op een achternamiddag eventjes doet. Crowdfunden is hard werken. Je bent eigenlijk 24/7 bezig met je project. On- en offline. Heb je geen zin in dat harde werken? Dan moet je er vooral niet aan beginnen. Crowdfunden is geen easy money!

Je project

Denk allereerst heel goed na over je project. Schrijf een plan en maak duidelijk wat je wilt bereiken. Denk bij het ontwikkelen van dat plan ook aan de mensen die je straks via crowdfunding wilt betrekken. Is het een project waar mensen geld in willen investeren? Heeft het een ‘wow’ factor, is het een bijzonder project, is het belangrijk -ook voor andere mensen- dat het project er komt? Stel jezelf dat soort vragen, hoe pijnlijk de antwoorden misschien ook zijn. Niet elk project is te crowdfunden. Maak ook een begroting en breng in kaart waar je geld vandaan wilt halen. Ga je alleen crowdfunding inzetten of heb je ook andere middelen of bronnen?

Mensen, mensen en nog eens mensen

Daarnaast is het zaak om na te denken over hoe je een community gaat bouwen. Als er namelijk iets belangrijk is bij crowdfunding, dan is het een betrokken groep mensen om je heen. Mensen die geloven in wat je doet, die het belangrijk vinden, die het jou gunnen. Zo’n community krijg je niet zo maar, daar gaat veel tijd en energie in zitten. Het is dan ook heel fijn als je gaat crowdfunden en je al een groot en betrokken netwerk hebt, dat scheelt veel tijd. Begin daar dus alvast mee voordat je om geld gaat vragen. Liefst een paar maanden tot een half jaar van tevoren.

Armando ElloArmando Ello

Iemand die dit allemaal heeft gedaan is fotograaf Armando Ello. Hij heeft zijn boek ‘Twijfelindo’ niet alleen zelf uitgegeven, maar ook gecrowdfund. En met succes! Onlangs werden dozen vol boeken bij Armando bezorgd en was er een meer dan succesvolle boekpresentatie. Voor Armando betekent crowdfunden niet alleen financiering, het is gelijk ook een onderzoeksintrument: “Crowdfunden is dé manier om te meten of mijn publiek dit zou willen. Een boek waar geen behoefte aan is, waarom zou ik dat willen uitbrengen? Als de nichemarkt waarin ik zit het boek niet zou funden, dan is er geen behoefte aan en is er geen man overboord dat het boek niet uitkomt. Ik experimenteer graag met dit marketing concept, zodat ik producten en diensten maak die mijn doelgroep wil en niet waarvan ik dénk dat ze het willen.”

Eigen platform

Armando koos ervoor een eigen platform op te richten en zich niet te presenteren op een bestaand crowdfundingplatform. Een heel bewuste keuze. In een eerder interview: “Hoewel ik ook de voordelen begrijp van bestaande platformen, heb ik de risico’s overwogen en besloten om het risico te nemen en een eigen platform te beginnen. Mijn onderwerp is zo specifiek op een doelgroep gericht dat ik vind dat het ook een eigen platform moet hebben. Voor de kunst is nog wat algemeen, hoewel ik nog steeds niet zeker weet of mijn keuze de juiste is. Dit project en de markt zijn het waard om dit te proberen, want stel dat mijn project een succes wordt, dan is de toekomstmuziek dat ik meerder Indische projecten zou willen steunen met een platform voor de Indo community.” Armando heeft duidelijk de juiste keuze gemaakt, zijn boek is er en hij heeft de crowdfunding succesvol af weten te ronden.

Iedereen aan het crowdfunden?

Natuurlijk niet, maar denk niet te snel dat jouw project niet geschikt is. Armando “Denk niet: ’Mijn business is niet geschikt voor crowdfunding’. Denk: ‘Hoe maak ik mijn business geschikt voor crowdfunding?’ Crowdfunding is niet: free money. Crowdfunding is free marketing. Voor fotografen is crowdfunding een uiterst interessante businesstool om jezelf op de kaart te zetten. Wees niet bang dat je daardoor in een bepaald hokje wordt gestopt, eigenlijk is dat alleen maar goed.  Door zo’n project wordt je bekend in een specifieke richting of project, maar dat houdt opdrachtgevers niet tegen je in te huren voor andere klussen. Je blijft namelijk on top of mind omdat je 30 dagen lang met je netwerk communiceert over waar je mee bezig bent.”

Talks About Photography

OP T.A.P. komt Armando praten over zijn project ‘Twijfelindo’ en deelt hij de ervaringen die hij heeft opgedaan met crowdfunding en met het uitgeven van een boek. Met alles wat daarbij komt kijken.

Wil je meer weten over of in contact komen met Armando?

De website van Armando

Armando op Facebook, Twitter en Instagram

[button color=”accent-color” hover_text_color_override=”#fff” size=”large” url=”http://www.angelcoaching.nl/product/t-a-p/” text=”Ik kom ook naar T.A.P.!” color_override=”#ffd33f”]

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

9 + 2 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.