Power-Vrouwen-Monumenten-fotograaf-Leontine-van-Geffen-Lamers

Denken, doen en lijnen uitzetten

Het is al weer een tijdje geleden dat ik hier een blog plaatste in verband met mijn project PowerVrouwen. Het leek wat stil, maar niets is wat het lijkt. Sterker nog, het is eigenlijk best druk geweest. Niet zo zeer met dingen doen, maar wel met dingen bedenken die ik moet gaan doen en met lijnen uitzetten. Creativiteit is nu écht werken geworden. Afgelopen week had ik weer contact met mijn coach Jessica de Jaeger. Met haar ging ik verder in op de zakelijke kant van het project. We hebben het over de open eindjes gehad en gekeken welke punten uitwerking nodig hebben.

Waar bestaat dat werk uit?

In m’n vorige blog schreef ik al dat ik nu écht aan het werk moet en dat is nog steeds zo. Afgelopen weken heb ik mij beziggehouden met verschillende dingen:

  1. Het belangrijkste, wie gaan mijn volgende Power Vrouwen worden?
  2. Contact opnemen met Free a Girl.
  3. Planning, wat moet wanneer gebeuren en met wie?
  4. Begroting, wat zijn de kosten en waar komen de inkomsten vandaan?

Er zijn nog een aantal subpunten, maar die laat ik even achterwege, die komen later wel.

Wie zijn de volgende PowerVrouwen?

De allereerste vraag: wie worden mijn volgende PowerVrouwen? Het maffe was, door het schrijven van het projectplan én nadat ik een eerste serie gemaakt had, was ik even zoekende naar: who’s next? Ik ken zo veel vrouwen die in mijn ogen PowerVrouw zijn, maar passen die ook in deze serie? Wat is het criterium? Uiteindelijk besloot ik om te kiezen waar ik in eerste instantie voor koos: vrouwen die mij op de een of andere manier raken. Zij doen iets bijzonders of hebben iets gedaan waar ik bewondering voor heb. Dat is het uitgangspunt. Dat kunnen hele verschillende dingen zijn. Welke dit zijn is te lezen in het stukje tekst bij de foto’s.

Ik heb afgelopen weken weer een aantal vrouwen gevraagd. Ik ken deze vrouwen minder goed, een enkeling heb ik nog maar 1 keer kort gesproken. De keuze die ik maakte is puur intuïtief. Dat is voor mij belangrijk, ik wil een soort van klik en nieuwsgierigheid naar de vrouwen hebben. Ik wil ze beter leren kennen en dit met de kijker delen.

Free a Girl

Goed, vrouwen, check. Nu Free a Girl. Ik vond best spannend om ze te benaderen. Er is dan ergens in mijn hoofd blijkbaar nog steeds een stemmetje dat zegt dat ze vast blij zijn met het geld, maar verder niet op mij zitten te wachten, bladiebla. Wat een onzin. Huppetee, bellen! Oh nee, mailen moest ik. 🙂 Ik kreeg een enthousiaste mail terug voor een belafspraak. Die afspraak was erg leuk en ze zijn blij met mijn initiatief. We hebben afgesproken dat in het boek het actielogo en een stukje tekst over Free a Girl komt. Tegen de tijd dat het boek uitkomt, zal dit boek meegenomen worden in hun publiciteit op o.a. Twitter. Erg leuk dus. Uiteraard kwam de vraag wanneer het boek uitkomt. Ik had eerst eind dit jaar in gedachten, maar later bedacht ik dat 8 maart, internationale vrouwendag, natuurlijk een uitgelezen moment is om dit boek in de wereld te zetten. Oké, 8 maart 2017 it is.

Planning

Goed, de datum heb ik. Nu gaan plannen wanneer ik wat ga doen. En niet alleen wanneer, maar ook met wie. Naast de vrouwen die ik fotografeer, zijn er ook andere mensen die ik nodig heb. Al was het maar vanwege hun netwerk. In het overzicht dat ik maakte heb ik deze punten meegenomen. Zaken als: wil ik het boek bij een uitgever uitgeven? Of juist zelf doen? Hoe ga ik het boek financieren? Crowdfunden? En wat is dan de tegenprestatie?

Andere dingen die er instaan zijn bijvoorbeeld namen en organisaties die ik wil benaderen met de vraag of zij sponsor willen worden. Dat ze een x aantal boeken afnemen tegen gereduceerd tarief bijvoorbeeld en het als relatiegeschenk weg kunnen geven. Er zijn ook verschillende media die ik door een persbericht op de hoogte wil stellen.

Zelfs de namen van vormgeving en eindredactie ben ik al mee bezig geweest. Tijdens mijn gesprek met Jessica ontdekte ik dat de marketing moet lopen via een professional. Wil ik dit groots in de wereld zetten (dat wil ik!), dan kan ik dat niet allemaal alleen doen. Oké, op zoek dus naar een keigoede marketingdame (ja, ik wil een dame, sorry heren) Nu heb ik al iemand op het oog. Hopen dat zij dit ziet zitten.

Begroting

Tot slot de begroting. Belangrijk om te maken maar ook enorm (nog) uit mijn duim gezogen. Welke uren, en dus kosten, ik maak is nog wel bij benadering te bedenken. Maar over de grootte van de oplage? Geen idee! Dat moet ik wel weten, want dan weet ik wat de kosten zijn en wat er binnenkomt als ze verkocht worden. Jessica gaf mij de tip om naast het crowdfunden ook op zoek te gaan naar fondsen. Misschien past mijn plan ergens binnen een subsidiepot? Ga ik doen!

Nog steeds veel vragen

Je ziet, nog heel veel vragen die ik moet beantwoorden. Reuze gecompliceerd, wel enorm leuk om te doen.

Jammer is het dat ik nog maar 2 keer naar Jessica ‘mag’ binnen het project “Optreden voor jezelf”. Ik heb veel steun aan haar. Ik vind het prettig dat iemand over mijn schouder meekijkt, meedenkt en zinnige vragen stelt.

De première

Oh ja, tot slot. Jessica had ook nog een paar vragen voor mij: hoe gaat het boek in ‘première’? Hoe ga je dat vormgeven? Doe je dat zelf, laat je dat doen? Wordt het groot of wordt het klein? Of doe je niets? Ik had daar nog helemaal geen antwoord op. Samen hebben we een visualisatie gedaan. Altijd leuk om te doen. Ik kan je zeggen, dat gaat een leuk feestje worden volgend jaar op 8 maart. Hoe dat er uit gaat zien, hou ik nog even voor mijzelf.

Ik geef bij voldoende nieuws een nieuwsbrief uit over dit project. Wil je deze ontvangen?  Via deze link kun je je aanmelden

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.