Hoe je als fotograaf nog steeds een (goede) boterham kunt verdienen

De markt voor fotografen verandert in rap tempo. Oude verdienmodellen verdwijnen, foto’s zijn vaak gratis te gebruiken en veel mensen zijn dan ook niet meer bereid om voor een foto te betalen. Niet altijd eenvoudig om dan je toegevoegde waarde als fotograaf duidelijk te maken. Niet alleen voor anderen, soms misschien zelfs ook voor jezelf.

Schrale troost: het is een beweging die op meerdere plekken plaatsvindt. Ook in de muziekindustrie of bij uitgeverijen zie je dat oude beproefde verdienmodellen als sneeuw voor de zon verdwijnen. En dat heeft alles te maken met dat de gebruiker op een goedkope (vaak gratis) manier aan de dingen kan komen die hij graag wil hebben. En waarom zou je betalen voor iets dat je ook gratis kunt krijgen? Juist.

En nu?

Nu kun je natuurlijk je camera aan de wilgen hangen, maar daar schiet niemand iets mee op. En het hoeft ook niet, want je kunt als fotograaf nog steeds een goede boterham verdienen. Ondanks de 16 miljoen fotografen in Nederland (een andere veel gehoorde klacht) en ondanks de veranderende markt. Er zijn namelijk nog altijd mensen die wel willen betalen voor wat jij te bieden hebt! Die komen alleen niet vanzelf naar je toe…..

1. Waarin ben jij onderscheidend?

Een belangrijke vraag: want waarom zou een klant voor jou kiezen als hij geen idee heeft waarom hij dat zou moeten doen? Nadenken dus: waarin ben jij anders? Werk je op een andere manier, heb je een heel eigen stijl, een unieke doelgroep of misschien zelfs wel een uniek product? Wat is jouw waarde, daar gaat het uiteindelijk om. Als jij aan een klant duidelijk kunt maken van jouw toegevoegde waarde is, waarom die klant iets misloopt als hij met een ander in zee gaat, dan is die klant echt bereid om daarvoor te betalen.

fotograaf

2. Ken je klant!

Onderzoek je klant: wat heeft jouw klant nodig, hoe zoekt hij naar een fotograaf, wat verwacht hij precies? Door marktonderzoek, gesprekken met potentiële klanten en door het maken van een empathy map kun je een heel goed beeld krijgen van wat jouw klant zoekt en nodig heeft. Zodat je daar vervolgens je marketing en communicatie op aan kunt passen. Niet meer met hagel schieten, maar heel gericht. Ik geef je op een briefje dat dat helpt.

3. Maak jezelf zichtbaar

“Ik sta niet voor niets achter de camera” hoor ik vaak. Met bijvoorbeeld als resultaat een site zonder een persoonlijk verhaal en zonder een foto van de fotograaf in kwestie. Dat werkt niet. Klanten willen weten met wie ze zaken doen, die willen het gezicht achter het bedrijf leren kennen. Vergis je niet, internet heeft ook in dat opzicht heel veel veranderd. Er is een overvloed aan online aanbod en je weet als bezoeker nooit helemaal of iemand betrouwbaar is. Het is van groot belang om dat vertrouwen te winnen en dat doe je ondermeer door jezelf te laten zien. Zowel in beeld (een foto) als in tekst, met een mooi verhaal over jezelf.

4. Netwerken

Hoe langer ik fotografen (en andere creatieven) bestudeer en hun successen onder de loep neem, hoe meer ik tot de conclusie kom dat netwerken van het allergrootste belang is. Be out there, ga het gesprek aan met mensen, laat je gezicht zien en bouw aan relaties. En dan het liefst zowel offline als online. Introvert? Begin dan eerst eens voorzichtig op Twitter en Facebook, om het later uit te breiden naar contacten in de ‘echte’ wereld. De stap naar een keer een kop koffie drinken wordt vele malen kleiner als je elkaar al een paar keer online ‘gesproken’ hebt. En heb je elkaar eenmaal irl gesproken, zet het contact dan door. Ook dat kan heel makkelijk met social media!

5. Neem jezelf serieus als ondernemer

Je bent ondernemer. Punt. Of je er nou nog een parttime baan naast hebt of niet. En ondernemen betekent ook inspelen op een veranderende markt, zorgen dat je op de hoogte bent van nieuwe ontwikkelingen, je product of dienst eventueel aanpassen en aan acquisitie en (online) marketing doen. Ook al vind je dat lastig en/of eng.

ondernemer

6. Omarm vernieuwing

En, in het verlengde daarvan, omarm nieuwe ontwikkelingen en veeg ze niet meteen van tafel. Instagram, bijvoorbeeld, kan een heel nieuwe markt voor je aanboren. Wesley Glasmacher komt daar over vertellen op T.A.P. En Twitter (niet echt nieuw meer, maar toch) mag dan misschien lastig lijken in het begin, maar levert je -als je het slim aanpakt- al snel een heel groot netwerk op.

En dan nog één ding:

Het heeft weinig zin om je te richten op mensen die niet bereid zijn om ook maar een cent uit te geven aan jouw prachtige foto’s. Dat lukt je namelijk toch niet. Je kunt je veel beter richten op klanten die wel bereid zijn te betalen voor jouw waardevolle product of dienst. Dat is niet alleen voor jou plezierig, ook je klant wordt daar blij van!

Ik ben benieuwd naar reacties en ook naar jouw tips: hoe pak jij het aan als fotograaf? waar worstel je mee en hoe los je dat op? 

photo credit: KL Streetphotog | KL Street Photowalk.02 | Aug 30 via photopin (license)

photo credit: marco via photopin (license)

photo credit: Duckett Family Store (MSA) via photopin (license)

2 antwoorden
  1. Leontine
    Leontine zegt:

    Ik kan niet anders dan dit volmondig beamen. En voor wat betreft de sociale media, weet op welke je doelgroep zit! Na jaren actief op fb en twitter en slapend op Linkedin heb ik een paar maanden geleden Linkedin ontdekt. Toen ik daar actief werd en ging reageren op andere berichten kwamen vanuit die hoek ineens opdrachten. Wat blijkt: op Linkendin zitten de beslissers. In mijn geval de mensen die ik nodig heb!
    Fb en twitter zijn voor mij leuk voor de naamsbekendheid en daar druppelt soms wel eens iets uit voort. Linkedin doet het helemaal voor mij!

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek
      Marca van den Broek zegt:

      Inderdaad heel belangrijk om te weten waar je doelgroep actief is. Het heeft niet zo veel zin om heel veel tijd en energie ergens in te steken als je doelgroep zich daar niet laat zien! In het verlengde daarvan: veel creatieven gaan het liefst naar netwerkbijeenkomsten waar ook andere creatieven komen. Heel gezellig, daar niet van, maar klanten kom je er waarschijnlijk niet tegen 😉

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 + 13 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.