Heeft het nog wel zin om fotograaf te worden?

Je hoort het nogal eens “er is geen droog brood meer te verdienen met fotografie” of “de markt is verpest met al die hobby fotografen die ‘ons’ werk inpikken” Misschien is het er inderdaad niet makkelijker op geworden de afgelopen jaren. Maar er is ook een andere kant…De andere kant is bijvoorbeeld dat beeld (en daarmee ook professioneel beeld) steeds belangrijker wordt in alle (online) communicatie. Ook zijn de mogelijkheden om jezelf te laten zien oneindig veel groter dan ‘vroeger’. Ja, het verdienmodel van een fotograaf is anders dan pakweg 20 jaar geleden. Maar dat wil niet zeggen dat je als fotograaf geen (goede) boterham meer kunt verdienen, dat vraagt alleen wel wat van jou als fotograaf…

1. Waarin ben jij onderscheidend?

Een belangrijke vraag: want waarom zou een klant voor jou kiezen als hij geen idee heeft waarom hij voor jou zou moeten kiezen en niet voor een andere fotograaf? Nadenken dus: waarin ben jij anders? Werk je op een andere manier, heb je een heel eigen stijl, een unieke doelgroep of misschien zelfs wel een uniek product? Wat is jouw waarde, daar gaat het uiteindelijk om. Als jij aan een klant duidelijk kunt maken van jouw waarde is, dan is die klant echt bereid om te betalen.

2. Ken je klant!

Onderzoek je klant: wat heeft die klant nodig, hoe zoekt die klant naar een fotograaf, wat verwacht die klant? Door marktonderzoek, gesprekken met potentiële klanten en door het maken van een empathy map kun je een heel goed beeld krijgen van wat jouw klant zoekt en nodig heeft. Zodat je daar vervolgens je marketing en communicatie op aan kunt passen. Niet meer met hagel schieten, maar heel gericht. Ik geef je op een briefje dat dat helpt.

3. Maak jezelf zichtbaar

“Ik sta niet voor niets achter de camera” hoor ik nog steeds heel vaak. Met bijvoorbeeld als resultaat een site zonder een persoonlijk verhaal of zonder een foto van de fotograaf. Dat werkt niet. Klanten willen weten met wie ze zaken doen, ze willen het gezicht achter het bedrijf leren kennen. Vergis je niet, internet heeft ook in dat opzicht heel veel veranderd. Er is een overvloed aan online aanbod en je weet als bezoeker nooit helemaal of iemand betrouwbaar is. Het is dus van groot belang om dat vertrouwen te winnen en dat doe je onder meer door jezelf te laten zien.

4. Netwerken

Hoe langer ik fotografen (en andere creatieven) bestudeer en hun successen onder de loep neem, hoe meer ik tot de conclusie kom dat netwerken van het allergrootste belang is. Be out there, ga het gesprek aan met mensen, laat je gezicht zien en bouw aan relaties. En dan het liefst zowel offline als online. Introvert? Begin dan eerst eens voorzichtig op Twitter en Facebook, om het later uit te breiden naar contacten in de ‘echte’ wereld. De stap naar een keer een kop koffie drinken wordt vele malen kleiner als je elkaar al een paar keer online ‘gesproken’ hebt.

5. Neem jezelf serieus als ondernemer

Je bent ondernemer. Punt. Of je er nou nog een parttime baan naast hebt of niet. En ondernemen betekent ook inspelen op een veranderende markt, zorgen dat je op de hoogte bent van nieuwe ontwikkelingen, je product of dienst eventueel aanpassen en acquisitie doen. Ook al vind je dat eng.

En dan nog één ding:

Eén van de wijze lessen die ik ooit van Niels Aalberts leerde is: het heeft weinig zin je te richten op mensen die niet bereid zijn om ook maar een cent uit te geven aan wat jij doet. Dat lukt je namelijk toch niet. Er zijn altijd fotografen die nog verder onder de prijs duiken, daar win je het niet van. Bovendien heb je ook niet zo’n lekker verdienmodel als ‘prijsvechter’. Je kunt je veel beter richten op klanten die wel bereid zijn te betalen voor jouw foto’s. Dat is niet alleen voor jou plezierig, ook je klant wordt er blij van!

Talks About Photography

T.A.P. staat voor ondernemers en wil laten zien dat je met een beetje inventiviteit en flexibiliteit nog steeds prima geld kunt verdienen met je fotografie. Daarom staat ook op de 2e editie van Talks About Photography zakelijke inspiratie centraal. Een steuntje in de rug is immers nooit weg! Benieuwd naar de sprekers? Of wil je meer info? Ik hoop je de 11e te zien!

[button color=”accent-color” hover_text_color_override=”#fff” size=”large” url=”http://www.angelcoaching.nl/product/t-a-p/” text=”Ik kom ook naar T.A.P.!” color_override=”#ffd33f”]

photo credit: via photopin (license)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.