Ondernemen als fotograaf: Armando Ello

Hoe doe je dat, ondernemen als fotograaf? Hoe houd je jezelf staande in een snel veranderende markt? Wat werkt voor jou en wat niet? T.A.P. vraagt het wekelijks aan verschillende fotografen. Vandaag, als 25e in deze reeks interviews, Armando Ello.

armando elloKun je jezelf voorstellen?

Ik ben Armando Ello. Mijn ouders komen van het eiland Timor Indonesië welke vroeger een Portugese kolonie was. Dat verklaart mijn naam want ik ben van Indische komaf. Ik vermeld dit omdat ik momenteel veel projecten doe die mij aan het hart gaan en dat heeft veel te maken met mijn Indische achtergrond.

Wat voor soort werk maak je?

Dat is best een moeilijke vraag omdat het mij dwingt om mijn werk te categoriseren. Je vraag kan namelijk slaan op de ‘inhoud’ of de ‘vorm’ van mijn werk. In mijn ultieme geval, het soort werk dat ik wil maken is beeld van betekenis voor de klant, voor mij en voor de mensen met wie de klant wil communiceren. Inhoud komt als eerste en met die inhoud wordt de beste vorm bepaald om het inhoudelijke te vertellen.

Hoe kom je aan klanten?

Er is een jaar geweest dat ik te weinig klanten had. Een frustrerende periode. Ik denk dat ik toen ook wel mijn dieptepunt heb bereikt op persoonlijk vlak. Met de handvol klanten die ik had, die mijn inkomen genereerden, had ik een les geleerd en een besluit genomen: nooit meer zou ik bezuinigen op het eten op mijn bord. Zorgen voor eigen gezondheid en energie is de allerbelangrijkste investering die je maar kan doen als fotograaf. Ik had een keer een klus waarbij ik genoeg brandstof had voor een enkele reis en ik gelukkig mee mocht eten met het diner, want eten had ik niet. Ik belde mijn broer op om mij op te halen en om 2 tientjes te lenen.

Mijn klant was uiteindelijk zo tevreden dat zij mij aanbevolen bij een reclamebureau. Dat jaar heb ik voor dat bureau verschillende klussen gedaan en uiteindelijk mijn eerste grote klus van 5k binnen gehaald, een jaar later. Dat wierp vruchten af toen ik in een zomer slechts enkele klanten aan goed en betekenisvol werk heb kunnen helpen. Het werk had zodanig veel impact dat mensen erover gingen praten en mij aanbevolen. Ze belden mij speciaal op omdat ik hun verwachtingen had overtroffen.

Dit is hoe ik aan een klant kom en zo heeft iedere klant zijn ‘via via’ verhaal. Hoe ik aan klanten kom is door ‘gezien te worden in het werkveld’ en niet door thuis te blijven achter de computer, hoewel de aanwezigheid online nog steeds belangrijk is om je werk te showcasen.

Maak je ook vrij werk naast je werk in opdracht?

Klussen zijn een oppertunity om te groeien als fotograaf. De meest kritische klant ben je zelf. In gesprek met een meer ervaren fotograaf, iemand tegen wiens werk ik opkijk, vroeg ik eens: “Wat vind je van het maken van vrij werk?” En ik citeer: “Vrij werk maken is de enige manier om je te ontwikkelen als fotograaf.” Die gedachte heeft mij bezig gehouden.

Een andere fotograaf zat met het probleem dat ze zichzelf niet kon ontwikkelen in haar opdrachten, waarop ik haar adviseerde ‘eigen projecten’ in te plannen voor haar zelf.

Ik ging over mijn advies nadenken, want waarom zou ik advies geven als ik het zelf niet doe? Waardeloos advies. Dat is hetzelfde als een roker je adviseert om te stoppen met roken.Vandaar dat ik besloot een eigen project te beginnen.

Hoe financier je je vrije werk/projecten?

Tot een jaar geleden gewoon uit eigen zak. Op welke manier anders? Subsidie aanvragen? Dat is voor mensen die daar weer goed in zijn, maar ik ga niet mijn eigen vrije werk naar de mond praten van subsidiënten om geld binnen te halen. Dat is nou eenmaal de assumptie die ik heb sinds ik veel hoor dat subsidies de kraan dichtdoen, maar daar kan ik natuurlijk naast zitten. Ik heb slechts dat inzicht en de tijd niet om mij daarin te verdiepen. Daarom besloot ik om mijn werk te financieren door crowdfunding, omdat ik een helder product wilde neerzetten voor geïnteresseerden. Namelijk een boek. Als ik genoeg geld binnen zou halen, was ik er ook zeker van dat mijn project zinvol is en dat ik het niet perse voor mijzelf doe. Wel krijg ik een vorm van waardering terug voor het werk dat ik doe als fotograaf en dat geeft mij voldoening.

Je filmt ook, is dat een belangrijke aanvulling van je werk als fotograaf?

Je merkt de laatste jaren dat de aanvraag voor film groeit en dat mensen daar meer voor betalen. Film heeft mij ook altijd geïnteresseerd. Ik begon met vloggen en editen van mannenweekend en het maken van muziek clips. Totdat ik samen met een oud-klasgenoot, die in de videowereld zit, en nog een partner een videobedrijf begon. Dat eerste jaar leerde ik zoveel van het medium, met name ook filmen met DSLR dat ik professionelere producties ging maken voor mijn eigen fotografiebedrijf. Ik ben vanaf toen dubbel gaan verdienen, omdat de vraag er gewoonweg was en mijn tamelijk hoge offertes goedgekeurd werden.

Jij blogt (yay!), is dat belangrijk voor je bedrijf?

Onlangs werd ik gebeld door een klant omdat hij mij had gevonden via Google. Via een specifieke blog omdat ik de headline had waar hij op zocht: “Hoe vind ik een geschikte fotograaf?”. Dus ja, ik denk wel dat als ik regelmatig relevante post schrijf voor mijn potentiële klanten, dat ik gevonden kan worden. Maar een potentiële klant is nog geen klant en mijn ontwerp van de site is nog niet dusdanig dat ik een fatsoenlijk salesfunnel heb om van mijn potentiële klant een klant te maken. Wat belangrijk is met bloggen, is dat ik mijn expertstatus kan opbouwen door regelmatig te bloggen en zodoende vertrouwen te winnen. Maar ik doe dat nog te onregelmatig en te weinig. Uiteindelijk dient de salesfunnel ervoor om die potentiële klant zijn gegevens te vangen zodat ik hem/haar kan benaderen en meer waarde kan bieden. Zodoende denk ik dat je het vertrouwen wint en nadat ik een vertrouwensrelatie heb gebouwd kunnen we wellicht zaken doen.

Ik heb over dit aspect meer geleerd met crowdfunding. De fundingsite heb ik zelf opgezet met de social media kanalen en promotieplannen. 30 dagen lang heb ik elke dag een blog geschreven en uiteindelijk bijna 300 betalende klanten gegenereerd voor mijn boek. 2000 betrokken extra volgers op Facebook gekregen en 1000 mail inschrijvers. Uit dit netwerk is mijn grootste klant ontstaan, omdat ik een nichemarkt heb opgebouwd met een hoge vertrouwensbasis, zij geloven in mijn project.

Wat is het belangrijkste dat je over ondernemen hebt geleerd in de jaren dat je bezig bent?

Als ondernemer heb ik de keuze gemaakt om voor mijzelf te beginnen. Toen ik keihard had gefaald in de weg naar mijn droom als ondernemer, stond ik weer voor de beslissing of ik ermee door zou gaan. Op die momenten word ik eraan herinnerd waarom ik hiermee begonnen ben. Dat ik niet het leven wilde leiden als loonslaaf, die iemand anders zijn dromen waarmaakt over mijn rug en in mijn tijd.  Die beslissing is tegelijkertijd mijn motivatie voor doorzettingsvermogen. Ook het advies van anderen heeft mij geholpen mij in te laten inzien dat het grootste struikelblok in mijn bedrijf… dat ik dat zelf ben. De afgelopen jaren heb ik geleerd om mezelf daarom meer te ontwikkelen en serieus geld te investeren in mijzelf en dat ik goed en betaald advies moet implementeren om verschil te zien wanneer advies wel of niet werkt. Succesvolle ondernemers hebben hun sporen nagelaten en er zijn honderden artikelen en boeken die interessant zijn om te lezen, over hoe deze ondernemers op hun manier gefaald hebben.

Heb je nog tips & tricks voor andere fotografen?

Mijn tips en tricks die ik zelf momenteel ook doe wat betreft ondernemen: Elke dag is een opportunity om te groeien, stop niet met leren en je uurtarief is 1000 euro per uur. Besteed je tijd zorgvuldig, focus op de doelen die je dichterbij je dromen brengen en laat je niet afleiden door je smartphone. Lees het boek van Brian Tracy: ‘Eat That Frog‘ of Google het. Luister podcasts over je interesses. (Ik luister bijvoorbeeld podcasts over sales in mijn uren in de auto, maar ook Tony Robbins, Brandon Burchard en Jim Rohn) Houd een notitieboek bij je (koop er 1 van 20 euro) en noteer bedrijfs ideeën, doelen, levens plannen etc.

Een evenement wat mij in het verleden enorm heeft geholpen is de Businessbootcamp in Nederland.

Mijn advies: Investeer in jezelf.

Wil je meer weten over of in contact komen met Armando?

De website van Armando

Armando op Facebook, Twitter en Instagram

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.