Ondernemen als fotograaf: Bart Colson

Hoe doe je dat, ondernemen als fotograaf? Hoe houd je jezelf staande in een snel veranderende markt? Wat werkt voor jou en wat niet? T.A.P. vraagt het wekelijks aan verschillende fotografen. Vandaag, als 30e in deze reeks interviews, Bart Colson.

Bart ColsonKun je jezelf voorstellen?

Ik ben Bart Colson, zelfstandig vakfotograaf te Zwevegm (België), sinds 1992. We startten onze zaak indertijd met een 1 uur afdrukservice. Een concept dat heel goed aansloeg. Toen draaien we voor 90% op de amateurmarkt. De fotografie veranderde in een snel tempo en bijsturing drong zich op na de opkomst van de digitale fotografie. Stilletjes verdween de vraag naar afdrukken…. Vandaar dat we ons toelegden op de fotografie zelf. Doordat we steeds zelf hebben afgedrukt, blijven we dit nog doen maar nu vooral voor ons eigen werk. Door onze winkel is er nog steeds een aanbod voor de amateur.

Je biedt een breed scala aan diensten aan, terwijl elke marketingguru zegt dat je je zoveel mogelijk op 1 product en 1 doelgroep moet specialiseren. Hoe zie jij dat?

Veel groeide door de jaren heen zo, door de winkel is er nog beweging en een aanbod voor de amateur, maar onze core business is nu vooral “portret”

Je richt je voornamelijk op de particuliere markt, hoe kom je aan klanten?

Ik durf te stellen dat, na bij 25 jaar actief te zijn, we kunnen terugblikken op een mooi opgebouwd klantenbestand dat regelmatig terugkomt en zorgt voor de nodige mond tot mond reclame (misschien wel het belangrijkst). Daarnaast speelt sociale media nu een grote rol mee in onze publiciteit. En we hebben een mooie etalage, die we om de zes weken voorzien van nieuw fotowerk. Voor onze zaak het perfecte visitekaartje.

De markt voor fotografen is sterk veranderd de afgelopen jaren, hoe sta jij daar tegenover?

Het is knokken… telkens alles ter discussie stellen en nieuwe zaken proberen. Sinds kort werken we met een viewing na de shoot. Dit is een tweede afspraak die we maken na de shoot. Terug in onze studio presenteer ik op muziek en groot scherm een selectie van de mooiste beelden. In een gemoedelijke sfeer… Na het filmpje selecteren we samen met de klant de beste foto’s en begint de verkoop. We focussen op wanddecoratie en stijlvolle presentaties. Ik durf te stellen dat dit systeem zorgde voor een omzetverhoging van 40% in onze studio sessies.

Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd over ondernemen?

Doorzetten ondanks de soms tegenvallende en moeilijkere periodes, steeds jezelf ter discussie stellen, niet altijd het wiel opnieuw willen uitvinden maar door intense contacten met collega’s veel van elkaar opsteken.

En wat is (was) je grootste valkuil?

Laat je niet verleiden tot belachelijk lage prijzen. Dit dient tot niets en ondermijnt de goede werking van je onderneming.

Heb je nog tips & tricks voor andere fotografen?

Reken voor jezelf eens uit wat een shoot kost. Aan de hand van die cijfers kan je aan de slag voor  je verkoopprijzen. Wanneer ik sommige sites bezoek, en de prijzen zie, kan het niet anders of sommigen hebben die oefening niet gemaakt! Komt daarbij dat het de markt alleen maar kapot maakt door een veel te lage prijssetting!

Wil je meer weten over Bart of in contact komen met hem?

De website van Bart

Bart op Facebook en op Twitter

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.