Ondernemen als fotograaf: Ebo Fraterman

Hoe doe je dat, ondernemen als fotograaf? Hoe houd je jezelf staande in een snel veranderende markt? Wat werkt voor jou en wat niet? T.A.P. vraagt het wekelijks aan verschillende fotografen. Vandaag, als 26e in deze reeks interviews, Ebo Fraterman.

ebo fratermanKun je jezelf voorstellen?

Ik ben Ebo Fraterman (autodidact) fotograaf en sinds 3 jaar ook actief in film. Ooit begonnen met trouwreportages voor een locale fotograaf, daarna 2 jaar gewerkt als assistent fotograaf en toen werd ik in het diepe gegooid als fotograaf bij een reclamebureau, hier moest ik van alles en nog wat fotograferen, van food tot fashion, packshots, locatie scenes etc. dat ging natuurlijk met vallen en opstaan maar je leert wel snel op deze manier. Na een aantal jaren mijn eigen reclamefotografie studio begonnen.

Wat voor soort werk maak je?

Ik werk voornamelijk op locatie, heb een goed oog voor “ the big picture “ zoals mijn agent in Berlijn het omschrijft, ik werk zowel lokaal, nationaal als ook internationaal op grotere productie’s. Voor mij maakt het geen verschil of ik in m’n eentje op een industrie terrein in Twente sta of in Los Angeles met een grote crew, ik werk aan beide met evenveel plezier en inzet.

Hoe kom je aan klanten?

De nationale en internationale jobs komen meestal via mijn agenten in Amsterdam (Unit) en Berlijn (Emeis Deubel). Reclamebureau’s weten dat ze via agenten een fotograaf kunnen vinden die het talent en de ervaring heeft om met de druk om te gaan die dit soort jobs met zich meebrengt. Alleen al een calculatie is enkele dagen werk,waarbij de agent het meeste werk uit handen neemt, denk hierbij aan zaken zoals, producers, locatiescouts, castings, styling, permits, reizen, hotels, catering, equipment, helicopters etc. Lokale jobs komen binnen via het netwerk dat ik hier in Oost-Nederland heb.

Je werkt veel internationaal, hoe is dat zo gekomen?

Ik heb regelmatig in de PANL (nu DuPho) boeken gestaan, op een gegeven moment heeft een groot reclame bureau in Hamburg mijn werk in 1 van deze boeken gezien en mij uitgenodigd voor een kalenderstoot voor Audi. Het multipicture beeldconcept mocht ik zelf bedenken, en heb toen samen met Joost Berndes (toenmalige partner) in Enkhuizen (museum) en Schotland 2 pagina’s gefotografeerd. Men vond dit zo goed dat we direct door konden reizen naar California voor extra pagina’s. Kort daarna kwamen er agenten vanuit London, Frankrijk, USA en kwamen er naast het lokale werk ook ineens grote internationale campagnes.

Internationaal werken met grote budgetten en crews tot 15 personen is denk ik niet voor iedereen weggelegd, met name de druk van het financiële risico, het MOETEN presteren, zelfs als het tegenzit zijn zaken waar je mee om moet kunnen gaan. Ondanks de druk hebben we altijd veel plezier tijdens deze shoots, ik neem meestal 1 of 2 assistenten mee, die mij aanvullen en vooral veel technische problemen oplossen.

Maak je ook vrij werk naast je werk in opdracht?

De enige manier om je te verbeteren is vrij werk maken, dat heb ik dus ook altijd gedaan en via het vrije werk ook in aanraking gekomen met de internationale jobs. Daarnaast is het handig om vrij werk te produceren en in te sturen voor fotografie awards. Ik had de mogelijkheid om ook veel vrij werk te fotograferen op mooie locatie’s in div. landen, maar het kan net zo goed bij jou om de hoek, het conceptidee voor vrij werk is de basis.

Je filmt ook, is dat een belangrijke aanvulling van je werk als fotograaf?

Filmen als aanvulling is zeker zinvol, door de snel veranderende technieken op social media wordt communiceren dmv motion steeds belangrijker. Enkele weken geleden is er een trailer via social media uitgebracht over de regio Twente waar ik het camerawerk , de edit etc. voor heb mogen doen, deze is binnen een week duizenden keren gedeeld en meer dan 140.000 keer bekeken binnen een week, dit zegt wel iets over de kracht van motion.

Zet je social media in om je bedrijf zichtbaar(der) te maken?

Ik maak wel gebruik van Facebook & instagram en post regelmatig beeld, maar heb niet de indruk dat dit  direct opdrachten oplevert.

Wat is het belangrijkste dat je over ondernemen hebt geleerd in de jaren dat je bezig bent?

Afgezien van kwaliteit/service  leveren, meegaan met de tijd, jezelf blijven ontwikkelen en een zo groot mogelijk netwerk opbouwen.

Heb je nog tips & tricks voor andere fotografen?

Door het overaanbod aan beeld  is de vraag naar fotografie afgenomen, denk dat het voor de meeste jonge starters verstandig is om naast fotografie ook andere disciplines te ontwikkelen zoals motion, editing, 3D/CGI etc.

Wil je meer weten of in contact komen met Ebo?

De website van Ebo

Ebo op Facebook, LinkedIn en Instagram

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.