Ondernemen als fotograaf: Hennie Keeris

Hoe doe je dat, ondernemen als fotograaf? Hoe houd je jezelf staande in een snel veranderende markt? Wat werkt voor jou en wat niet? T.A.P. vraagt het regelmatig aan verschillende fotografen. Vandaag, als 37e in deze reeks, fotograaf Hennie Keeris.

hennie keerisKun je jezelf voorstellen?

Ik ben Hennie Keeris, 60 jaar, wonend en werkend in Eindhoven als zelfstandig fotograaf. In 1982 begon ik, na het behalen van het diploma van de fotovakschool, als matroos/fotograaf bij de Koninklijke Marine.

In deze eerste 4 jaar van mijn fotografische leven heb ik ontzettend veel geleerd. Op fotografisch vlak, maar misschien nog wel meer op menselijk vlak. Na deze 4 jaar zat mijn contract erop en diende zich voor mij een geweldige kans aan: fotograaf (niet militair) bij de directie voorlichting van het ministerie van Defensie. Deze kans heb ik met beide handen gegrepen. Behalve de Koninklijke Marine kreeg ik nu defensie in zijn gehele omvang voor mijn lens. De volgende 25 jaar bracht mijn werk voor defensie mij over de halve wereld om mens en machine voor de defensiebladen te fotograferen. De laatste jaren werden gekenmerkt door de vredesmissies. In veel opzichten een uitdagende tijd. In 2006 ben ik voor mezelf begonnen als zelfstandig fotograaf voor bedrijven en bladen.

Je biedt een breed spectrum aan voor de zakelijke markt. Veel marketeers zeggen dat je je beter kunt specialiseren, hoe zie jij dat?

Dan moet je uitzonderlijk goed zijn in dat ene dingetje binnen de fotografie. Die collega’s zijn er, maar ze zijn op een hand te tellen. Marketeers zijn er om je te helpen geld te verdienen. Misschien hebben ze gelijk, zeker in de huidige markt. Je ziet het ook terug in andere sectoren op internet. Er zijn veel verkoopsites met maar één product.

Ik vind het fijn om met verschillende aspecten van de fotografie bezig te zijn. Dat geeft afwisseling en uitdaging. Dat gezegd hebbende; er zijn ook gebieden binnen de fotografie waar ik niet of nauwelijks mee bezig ben (sport, medisch, natuur, reizen). Toch luister ik ook ‘n beetje naar de marketeers en heb daarom nog 2 andere sites in de lucht. CongresinBeeld.nl is een site voor uitsluitend congresfotografie en LinkedinProfielfoto.com  enkel alleen voor het social media portret. Dat geeft de bezoeker aan je site het gevoel dat je een soort specialisme voert, terwijl het dat eigenlijk niet is.

Je positioneert je duidelijk als een Brabants bedrijf, merk je dat dat een rol speelt bij je klanten?

Ja, toch wel. Ik heb enkele klanten uit de Randstad die puur uit kostenoverweging kiezen voor een lokale fotograaf. Bovendien heb ik het idee dat, in Amsterdam bijvoorbeeld, de prijzen voor een fotograaf wat hoger liggen dan hier. Om die dan de file in te sturen voor een portretje in Eindhoven… Een enkele Brabander zal misschien voor mij kiezen vanwege de naam. Maar je zult toch vooral ook in prijs en kwaliteit concurrerend moeten zijn.

Hoe zet jij jezelf in de markt?

Vooral op LinkedIn ben ik actief omdat ik vooral de zakelijke markt als mijn werkterrein beschouw. Facebook beschouw ik vooral als een leuke babbelbox voor familie en kennissen maar ik heb daar wel 2 pagina’s waar ik incidenteel wat op post. Voor mij is het toch vooral netwerken en mond tot mond reclame. Online marketing is behoorlijk ingewikkeld en duur voor een zelfstandige, zo leert de ervaring.

Wat is de grootste les die je hebt geleerd over ondernemen in de jaren dat je bezig bent?

Je dienstbaar opstellen, zorg dat je betrouwbaar bent,  luister goed naar wat een klant wil en los problemen voor je klant op, waar mogelijk. Ondernemen in fotografie is niet anders dan op elk ander ondernemersvlak. Enige verschil is dat je je creativiteit aan de man moet zien te brengen.

Het klinkt misschien ‘n beetje gek, maar zorg dat je voor een opdracht op tijd bent, weet waar het is, wie je contactpersoon is en dat je zijn telefoonnummer hebt. Als je niet op tijd bent of weet waar het is kun je ook de foto niet maken, nietwaar?

Eigenlijk moet je een situatie creëren waarin een klant merkt dat je betrokken bent en zijn product of hij/zij zelf waardevoller wordt door je foto’s.

Wat is volgens jou de grootste valkuil voor veel fotografen?

Te veel apparatuur en hebbedingetjes kopen (was ook mijn valkuil). Nieuwe camera’s en systemen tuimelen over elkaar heen in een razend tempo. De een nog mooier dan het ander. Zo heb ik eens een Canon TS objectief 17mm aangeschaft. Knetterduur en zelden gebruikt. Vooral de extreme uitgaves kun je beter huren (zeker als je net begint).

Werk nooit voor niks! Ja, ik ben er ook ingetrapt in het verleden. Bijeenkomst in dure congresruimte waar eten en drinken niet zijn aan te slepen na een fantastisch verhaal van een fantastische spreker (4500 euro ex kosten per dagdeel). En tegen jou zeggen dat er geen budget meer is voor fotografie. Niet doen!

Heb je nog tips & tricks voor andere fotografen?

Communiceer goed en veel met je klant. Reageer snel op offerteverzoeken. Geef nazorg, bel de klant na levering of ie tevreden is. Veel contact met je klanten betekent ook veel kansen dat een klant reageert met “zeg, nu ik je toch spreek…” Aan jou om dat in te vullen.

Stuur ook op tijd je facturen en hou vast aan de afgesproken betalingstermijn.

Wil je meer weten of in contact komen met Hennie?

De website van Hennie

Hennie op Facebook en Linkedin

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.