Ondernemen als fotograaf: Jimmy on the Run

Hoe doe je dat, ondernemen als fotograaf? Hoe houd je jezelf staande in een snel veranderende markt? Wat werkt voor jou en wat niet? T.A.P. vraagt het wekelijks aan verschillende fotografen. Vandaag, als 34e in deze reeks interviews, fotograaf Jianmin Huang aka Jimmy on the Run.

Jimmy on the runKun je jezelf voorstellen?

Ik ben Jianmin Huang (Jimmy), 32, ik kom uit China. In 2008 ben ik gaan fotograferen. Ik begon met het maken van zelfportretten. In 2011 ging ik steeds vaker de straat op en werd ik verliefd op de straat. Toen is ook mijn bijnaam ‘Jimmy on the Run’ ontstaan, omdat je me vaak achter mensen aan ziet rennen om een foto van hen te maken.

Jij houdt je zowel bezig met straatfotografie als met fashion, ‘normaal’ gesproken liggen die nogal ver uit elkaar, hoe zie jij dat?

Street and Fashion. De hoofdreden voor mij is dat ik hou van naar kleding kijken en naar de outfits van mensen. Op een gegeven moment ben ik mensen gaan benaderen met verschillende kledingstijlen, nu fotografeer ik ook veel voor nieuwe start ups. Ik wil de ervaring die ik op straat heb opgedaan mixen met mijn modewerk.

Jimmy on the Run from Wytse Koetse on Vimeo.

In het filmpje over jouzelf vertel je dat fotografie niet echt als werk wordt gezien, bijv. door jouw ouders, zie jij jezelf als ondernemer?

Fotografie is mijn grooste passie, het is wat ik kan en waar ik goed in ben en wat ik de rest van mijn leven wil doen. Ik zie het dus zeker als professie. Mijn ouders beginnen het nu te snappen.

Werk je vooral in opdracht of maak je ook vrij werk?

Op dit moment werk ik meer in opdracht dan vrij (er moet immers ook brood op de plank). Maar vrij werk maak ik nog steeds. Vaak heb ik een idee in m’n hoofd, dan zoek ik daar iemand bij en dan gaan we brainstormen. Het is belangrijk om ook eigen werk te blijven maken!

Hoe kom je aan klanten?

Veel klanten zijn oude kennissen met wie ik vroeger heb gewerkt en die nu bijvoorbeeld hun eigen merk zijn gestart. Verder kom ik aan klanten door mond tot mond reclame en door mensen die me volgen op Facebook. Inmiddels zit ik bij een agent (Silktree), zij helpen mij ook om aan klanten te komen en m’n netwerk te verbreden.

Zet je social media in om je klanten te bereiken? (en zo ja, hoe)

Social media is een groot voordeel in deze tijd. Ik probeer zo’n 3 tot 4 keer per week portretten van klanten te posten op Facebook en Instagram. Ik heb daar best een goed bereik mee, ik krijg ook opdrachten via Facebook en Instagram.

Wat is de belangrijkste les die je over ondernemen hebt geleerd?

Mijn belangrijkste les is: zorg voor een goed netwerk! Waardeer de mensen die jou helpen en wees zuinig op je team.

En wat was (is) je grootste valkuil

Ik ben te aardig en ik vind het lastig om nee te zeggen. Nog steeds zijn er te veel mensen die me gebruiken voor gratis werk. Ik probeer daar verandering in te brengen.

Heb je nog tips & tricks voor andere fotografen?

Stay hungry for your art and shoot every day, don’t loose that feeling like “I wanna go out and shoot“

Wil je meer weten over Jimmy of in contact komen met hem?

De website van Jimmy

Jimmy op Facebook en Instagram

 

1 antwoord
  1. nis willems
    nis willems zegt:

    Je shots leveren mooie bijzondere foto’s op waar ik geboeid naar kijk. Vooral die gezichtsuitdrukkingen op straat en de interacties tussen de vele verschillende mensen. En like je video 😉

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.