Ondernemen als fotograaf: Mirjam Appelhof

Hoe doe je dat, ondernemen als fotograaf? Hou houd je jezelf staande in een snel veranderende markt? Wat werkt voor jou en wat niet? T.A.P. vraagt het wekelijks aan verschillende fotografen. Vandaag, als 19e in deze reeks interviews, Mirjam Applehof.

Mirjam AppelhofKun je jezelf voorstellen?

Ik ben Mirjam Appelhof ( 46) en woon in een samengesteld gezin met mijn lieve vriend Jeroen, mijn twee kinderen Evy en Milan en Sivar, de zoon van Jeroen.

Sinds 2010 ben ik beeldende fotografie gaan maken. Ik had behoefte me te vertalen, en daar ik eerder een jaar op Arendonk had gezeten op de opleiding tekenen en schilderen, en volgens de leraren echt geen talent had, ging ik het fototoestel gebruiken om beeldend te kunnen zijn.

Al eerder deed ik dans, schreef teksten, maakte wat theater, muziek, maar nooit gaf het me een innerlijke drive om me te verdiepen. En werden het kortstondige projecten.

Het fototoestel gaf me een enorme vrijheid me te vertalen, en ik ging dan ook op onderzoek uit. Het is het eerste in mijn leven wat ik weerstandloos doe, waarin het lijkt of het “vanzelf“ gaat. De processen te onderzoeken vind ik heerlijk en mezelf uit te blijven dagen me telkens te blijven verbeteren is een enorme drive binnen in mezelf. Ik heb geen les gehad maar heb me alles eigengemaakt. Ik ben dankbaar dat ik mijn weg heb mogen vinden.

Je maakt vooral vrij werk, hoe zou je zelf je werk omschrijven?

Mijn werken zijn reflecties van mijn innerlijk. Er lopen verschillende series door mijn werk die uiteindelijk allemaal met elkaar te maken hebben.

Mijn bewegende fotografie is ontstaan omdat ik geloof dat alles altijd in beweging is, elk proces. Ik ben toen gaan experimenteren met het bewegend beeld en heb hierin een stijl ontwikkeld. De beelden zijn licht, als symbool voor het draaglijke, en onze universele gevoelens. In deze serie maak ik veel gebruik van verschillende lagen en werk ik het liefst met de macro lens. Het is zo mooi om kleine dingen die eigenlijk geen “bestaansrecht“ hebben een betekenis te geven.

‘Family life’ is een zwart wit serie, het pure beeld waarin ik niet heb gemanipuleerd. De zwartste periode van mijn leven de zelfdoding van mijn mooie zus Brigit en een vertaling van mijn moeder Irene , die vanuit haar gevoeligheid te maken heeft gehad met psychoses en de psychiatrie. Een serie recht uit mijn hart, uit liefde en respect voor hun. De serie is nog steeds in proces. Ik werk vanuit verschillende hoeken, soms poëtisch illustratief bijna, soms heel direct en vanuit een heel duidelijk concept. ‘Moving to another world’ is een stervensproces en ‘little black man’ is geboren vanuit een dode libelle die ik zag liggen op mijn vensterbank. In zijn lijf zag ik een depressief mannetje, en ik besloot hem een bestaan te geven. Mijn werken komen uit het leven, de trauma’s, de verlangens, de eenzaamheid, de liefde, het dragen, dromen, herinneringen, de mens. Mijn werken ben ik. Het is mijn hart.

Heb je een (vaste) galerie?

Ja ik heb drie galeries waarbij ik aangesloten ben. VOZ galerie in Parijs, aArte galerie in Caserta Italië en sinds heel kort Eduard Planting in Amsterdam. Ik ben ze zeer dankbaar dat ze in mij en mijn werk geloven en me de kans hebben gegeven mijn werken in hun bestand op te nemen.

Hoe heb je die galeries gevonden?

Door de Voz en Aarte ben ik gevonden. Ze hebben me benaderd doordat ze ergens werk van me hebben gezien. Met Eduard Planting had ik al meerdere malen wat mail contact en ik stuurde hem steeds wat nieuw werk toe, waarna we vorige week uiteindelijk samen zijn gaan zitten en de samenwerking aan zijn gegaan. Ben er enorm blij mee.

Hoe kom je aan kopers voor je werk?

Dat gebeurt dus door de galeries. Ze vertegenwoordigen mijn werk op beurzen of vanuit een expositie. In Parijs heb ik twee maanden een solo expo gehad en laatst in Italië drie maanden. Dan krijg je heel veel tijd om mensen kennis te laten maken met je werk. Daar zitten voor mij de meeste verkopen.

Werk je ook in opdracht?

Als iemand behoefte heeft aan een bepaald beeld of vanuit een bepaald thema wil werken, dan kan ik daar of iets voor maken of hem ondersteunen. Sinds een paar maanden ben ik zelfstandig onder de naam A P P E L I T I E F en mijn missie is om anderen te helpen in hun creatief proces. Dit doe ik d.m.v. workshops/ cursussen, die nu nog in ontwikkeling zijn, en door lezingen te geven bij fotoclubs/kringen. Het is erg leuk te delen wat je weet en anderen hopelijk te mogen stimuleren en inspireren zich in de beeldende taal te verdiepen/verder op onderzoek te gaan. We leven in zo’n vluchtige maatschappij dat we graag heel snel resultaat willen zien. Het proces en de zeggingskracht van het beeld wil ik juist centraal zetten.

Zet je online marketing (social media e.d.) in om je werk zichtbaar te maken en aan klanten te komen?

Jazeker!!!! Het heeft me gebracht waar ik nu ben. Ik kan me nog herinneren dat ik in een klein fotoclubje was op internet, image creative, en dat iemand tegen me zei, moet jij niet eens op Facebook gaan staan? Ik deed dat en had totaal niet het besef hoe wereldwijd je dan gezien wordt. En toen is het zo snel gegaan. Ik upload mijn foto’s gewoon klein en vaak met mijn naam erin, zodat het lastiger wordt ze te gebruiken. En daarnaast heb ik een bedrijfspagina waarmee ik met mijn appelitief activiteiten naar buiten kom. Ook LinkedIn gebruik ik beroepsmatig.

Meer weten over of in contact komen met Mirjam? 

De website van Mirjam en de website van appelitief

Mirjam op Facebook en LinkedIn

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.