Ondernemen als fotograaf: Monique Shaw

Hoe doe je dat, ondernemen als fotograaf? Hoe houd je jezelf staande in een snel veranderende markt? Wat werkt voor jou en wat niet? T.A.P. vraagt het regelmatig aan verschillende fotografen. Vandaag, als 36e in deze reeks interviews, fotografe Monique Shaw.

Monique ShawKun je jezelf voorstellen?

Ik ben Monique Shaw, zelfstandig fotograaf. Ruim 25 jaar geleden opgeleid als technisch fotograaf aan de school voor Fotografie en Fotonica in Den Haag. Dit was een 4-jarige opleiding waarvan je één jaar lang stage moest lopen. Heel bewust koos ik destijds voor de technische richting Fotonica (wetenschappelijke fotografie), omdat ik dacht dat je de creatieve kant van de fotografie later makkelijker bij kan leren dan de techniek. Die creatieve kant heb ik een aantal jaar geleden nog bijgespijkerd aan de styling academie Vogue in Amsterdam. Ik heb vier jaar de richting media styling gevolgd en ben cum laude afgestudeerd. Daarna had ik het idee dat ik verder zou gaan als stylist maar wat schetste mijn verbazing? Ik kreeg steeds meer opdrachten in de fotografie, waardoor ik nu fulltime met veel plezier als fotograaf aan het werk ben.

Je biedt vrij veel aan, is dat een bewuste keuze?

Veel ‘deskundigen’ zeggen dat je een ‘niche’ moet hebben. Eén bepaald specialisme zodat de klanten naar je toe komen omdat je bepaalde kwaliteiten in huis hebt. Dat is misschien wel waar, maar ik wil niet op één paard gokken èn het lijkt me niet spannend genoeg. Bedrijfsfotografie is gelukkig een erg breed begrip, waarmee je vele kanten op kunt.

Hoe zet jij jezelf in de markt?

Mijzelf in de markt zetten vond ik eerst best wel moeilijk maar door netwerken en social media lukt het aardig om een klantenkring op te bouwen. Hoewel dit aspect vaak onderschat wordt. Ik denk dat ik ± 25% van mijn tijd bezig ben met online marketing en netwerken.

Wat is de grootste les die je hebt geleerd over ondernemen in de jaren dat je bezig bent?

Ondernemen is initiatief nemen. Vroeger dacht ik ècht dat je met een mooie website een bedrijf had en dat de hele wereld wel op mijn website zou afkomen. Dat is dus helemaal niet zo. Wat ik nu pas zie, is dat je aan een klant niet hoeft te vertellen over jezelf en wat je allemaal kan maar dat je ze eerder moet vertellen welke voordelen hij/zij zou kunnen hebben wanneer ze jou als vakman/vrouw inhuren.

Wat is het mooiste dat je gedaan hebt als fotograaf?

Gelukkig heb ik nog veel plannen en ambities als fotograaf. Niet alleen zelf mooie beelden maken maar ook het enthousiasme en het vak delen met anderen. Ik heb twee passies, namelijk fotograferen en reizen. Graag zou ik dat willen samenvoegen en fotografie-reizen willen begeleiden. Wie weet over een paar jaar?

Het mooiste was dat mijn eindexamenwerk gelijk werd aangekocht door Philips. Mijn afstudeerwerk was een reportage over glasvezeltechniek. Dat was in die tijd een erg vernieuwende techniek. Daarna belandde ik als eerste vrouwelijke militair fotograaf bij de koninklijke marine. Hiervoor heb ik zes maanden als fotograaf op een marineschip gevaren naar Azië, Australië en Nieuw-Zeeland.

Onlangs heb ik mijn eerste fotoboek uitgegeven: Leiden, tussen tafellaken en servet (te koop bij de reguliere boekhandel en via Bol.com)

Heb je nog tips & tricks voor andere fotografen?

Ik zou het leuk vinden als ‘professionals’ hun ervaringen op creatief en technisch gebied nog meer zouden delen, zodat het niveau van de fotografie op een hoger level komt en de gemiddelde mens het vak ziet als een echt ambacht waar je hard voor moet werken.

Wil je meer weten of in contact komen met Monique?

De website van Monique

Monique op Facebook

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

19 + 15 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.