Ondernemen als fotograaf: Richard Stark

Hoe doe je dat, ondernemen als fotograaf? Hoe houd je jezelf staande in een snel veranderende markt? Wat werkt voor jou en wat niet? T.A.P. vraagt het wekelijks aan verschillende fotografen. Vandaag, als 32e in deze reeks interviews, grafisch vormgever en fotograaf Richard Stark.

Richard StarkKun je jezelf voorstellen?

Richard Stark (1978)
Onder de naam Stark Artworks werk ik als fotograaf en grafisch vormgever sinds 2013 als zelfstandige voor een keur aan opdrachtgevers, van bedrijven en reclamebureaus tot collega-zzp’ers. Tijdens mijn studiejaren heb ik de zowel de grafische/reclameschool in Boxtel als de kunstacademie in Maastricht afgerond. Een mix tussen commercieel en artistiek waarvan ik vandaag de dag dankbaar gebruik maak om onderscheidend werk neer te zetten.

Je bent naast fotograaf ook grafisch ontwerper en illustrator, versterkt dat elkaar?

Absoluut, het is een erg fijne afwisseling. Fotografie haalt me voornamelijk achter het scherm vandaan. Ik ben fysiek graag bezig dus dat is meer dan welkom. Daarnaast ben ik dol op grafisch verantwoorde foto’s en probeer dit ook in mijn fotografie te verweven. Deels met opzet en deels sluipt het er gewoon in. Strakheid, lijnenspel, love it!

En daarnaast heb ik de mogelijkheid een groter pakket aan te bieden, waar ik in de grafische opmaak ook eigen foto’s kan opnemen.

Je richt je, zo te zien, voornamelijk op bedrijven, hoe kom je aan klanten?

Een degelijk netwerk en daarnaast social media. Ze zijn allebei erg van belang. Zorg dat je jezelf in de kringen begeeft waar je wil zijn en waarvan je weet dat deze mogelijkheden bieden. Ook al kan dit intimiderend zijn in het begin. Het exposeren van je werk op social media moet je doen! Opdrachten komen uit de meest onverwachte hoeken en brengen je op de meest onvoorspelbare plekken, dat maakt het werk zo leuk als zzp-er. Aquisitie schiet het minst op in mijn geval. Dit heb ik in de afgelopen drie jaar gemerkt. En, hoe gek het ook klinkt, daar ben ik heel blij om. Ik moet bekennen dat het niet mijn sterkste punt is. Ik richt me voornamelijk op bedrijven omdat het me aanspreekt om verschillende werkterreinen te vertalen in mooie beelden. Particuliere klussen bestaan vaak uit gezinnetjes op een foto zetten. Ook dat doe ik, maar daar ligt uiteindelijk de uitdaging en interesse niet.

Maak je ook vrij werk? (en is dat vrije werk belangrijk voor je bedrijf?)

Zo nu en dan maak ik vrij werk. Vaak om een nieuwe richting uit te proberen maar ook om zo interesse te wekken van mogelijke klanten.

Op deze manier ben ik ook gestart als bedrijf. Ik had destijds een afspraak geregeld met de burgemeester van Maastricht om hem in zijn werkkamer te fotograferen, als mooie afsluiter van een serie foto’s die ik van de stad maakte in opdracht van het VVV Maastricht. De foto was in no time gepiept en hij omvatte alles waarin ik op dat moment toe in staat was. Het gaf me zelfvertrouwen en het werd me duidelijk dat ik zelf dingen moest regelen om dat te maken waarvoor ik stond en enthousiast van werd. Drie maanden later heb ik me ingeschreven bij de kamer van koophandel onder de naam Stark Artworks.

Veel creatieven hebben een broertje dood aan marketing, hoe sta jij daar tegenover?

Ik ben enig kind maar als ik ‘m had dan zeker. Wanneer je dit goed wilt doen is het bijna een vak apart en staat het voornamelijk in de weg van je creatieve drang om out there te zijn en dingen te maken. Maar daar is social media nu een hele mooie en goedwerkende beste vriend in!

Wat is de grootste les die je hebt geleerd over ondernemen?

Alles komt en gaat. Grote klanten, kleine klanten, en zelfs trouwe klanten, vertrekken op een gegeven moment. En dat is heel normaal. Vertrekt er een dan komt er weer een ander voor in de plaats. Twee jaar geleden kreeg ik het er nogal benauwd van. Nu is het zoals het is en dat is goed. Variatie, nieuwe gezichten en inzichten. Hierdoor maak je uiteindelijk nieuwe dingen.

En tja, sommige klanten proberen heel gedreven uit hoever ze kunnen gaan. Na een jaar was ik er klaar mee. Nu krijg je een mooie en correcte mail terug. Haha.

En wat is (of was) jouw grootste valkuil?

Uit enthousiasme haal ik me soms te veel werk op de hals, hier moet ik een beetje voor waken. Dit kun je als valkuil zien maar ik zie het meer als een bevestiging dat ik het werk doe dat mij ligt.

Heb je nog tips & tricks voor andere fotografen?

‘Remember to explore’

Wil je meer weten of in contact komen met Richard?

De website van Richard

Richard op Facebook, Instagram en Twitter

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.