Ondernemen als fotograaf: Suzanne Liem

Hoe doe je dat, ondernemen als fotograaf? Hoe houd je jezelf staande in een snel veranderende markt? Wat werkt voor jou en wat niet? T.A.P. vraagt het wekelijks aan verschillende fotografen. Vandaag, als 24e in deze reeks interviews, Suzanne Liem.

© Marjoleine Droog

© Marjoleine Droog

Kun je jezelf voorstellen?

Ik ben Suzanne Liem, documentair– en portretfotograaf. Na mijn studie rechten en een carrière in de verzekeringswereld ben ik gaan studeren aan de Fotoacademie in Amsterdam. Modefotografie leek mij geweldig om te doen. Tijdens de studie kwam ik erachter dat het beeld op straat ligt. Iedereen heeft een verhaal te vertellen, dat verhaal wil ik ontdekken, met de camera en door middel van mijn nieuwsgierigheid. Soms ontmoet ik de mensen op straat, soms bereid ik een project voor en probeer ik toegang tot een bepaalde groep mensen te krijgen.

Je bent gespecialiseerd in documentaire portretten, maak je vooral vrij werk of werk je ook in opdracht?

Ik maak wat documentaire fotografie betreft meestal vrij werk, zodat ik kan vertellen wat ik echt belangrijk vind! Dat is financieel heel onzeker, daarom ben ik nu samen met mijn collega Marjoleine Droog een bedrijf gestart in portret- en profielfotografie voor bedrijven op locatie of tijdens groepsactiviteiten. Dat klinkt misschien raar voor een documentair fotograaf maar het blijft hetzelfde; het fotograferen van mensen die niet gewend zijn gefotografeerd te worden. Uiteraard is het proces heel anders, met name de tijdsdruk. We zijn nog niet zo lang bezig maar we zijn een eind op weg om samen een geoliede machine te worden, waardoor we steeds sneller en beter kunnen werken. Hiermee hopen we een financiële basis te leggen waardoor we ook ons vrije werk kunnen blijven doen.

Hoe kom je aan jouw klanten?

Met het nieuwe bedrijf tot nu toe via ons netwerk; overal waar wij komen, vertellen wij over ImagePeople. Omdat wij beiden al beeldmakers zijn, hebben we in onze netwerken bekendheid.. Soms lopen we tegen een opdracht aan, in andere gevallen duurt het lang voordat we uitsluitsel hebben. We zijn nu bezig met het optimaliseren van de SEO op onze website, hierover hebben wij onder andere een bijeenkomst van Dupho tijdens Shoot in Amsterdam bijgewoond.

Het vrije werk gesponsord krijgen is niet makkelijk. Het is mij afgelopen jaar gelukt om subsidie te krijgen voor een reis naar Indonesië. Doordat ik samenwerkingen heb gezocht met verschillende partijen (met een onderzoekster, een universiteit en een museum) konden we onze krachten bundelen. Via mijn netwerk kreeg ik vorig jaar een mooie opdracht om renbaan Duindigt­­­ te fotograferen. De opdrachtgever begreep, naar aanleiding van mijn verhalen over mijn manier van werken, dat ik het leuk vind zou vinden om mij te verdiepen in de cultuur en de nostalgie van de renbaan. Voor hem maak ik nu een mooi boek. De kunst is om te kijken hoe ik nog meer van deze mooie opdrachten kan krijgen.

Hoe ontwikkel je jezelf op het vakgebied?

Doordat Marjoleine en ik nu samen werken, merk ik dat zij mij vragen stelt die ik mijzelf niet (meer) stel, bijvoorbeeld over techniek en nabewerking, waar ik soms geen antwoord op heb.Daarom hebben wij de afgelopen tijd met een aantal collega’s gesproken, die ons geholpen hebben. Zo hebben wij onze flitstechnieken kunnen verbeteren en gehoord waar je op moet letten als je je wilt profileren als duo: ‘Versterk elkaar en doe dingen die je alleen niet zou kunnen of nooit zou durven doen’. Door ons tijdens deze gesprekken kwetsbaar op te stellen en door de openheid van de collega’s, hebben wij geleerd wat onze kracht is en waar we dingen kunnen verbeteren.

De fotografiemarkt is nogal veranderd de laatste jaren, hoe sta jij daar tegenover?

De markt is aan het instorten sinds ik na mijn afstuderen van de fotoacademie in 2006 op gang begon te komen als fotograaf. Het is jammer dat fotografie vaak zo slecht wordt gewaardeerd, maar ik ben ervan overtuigd dat er altijd plaats is voor echt goede fotografie.

Tot voor kort heb ik de commerciële fotografie vaak links laten liggen, maar nu hebben wij toch ImagePeople opgericht, om te zien of wij met inspanning richting opdrachtfotografie een balans kunnen bereiken in commerciële en niet-commerciële fotografie.

Zet jij online marketing (social media e.d.) in om zichtbaar te zijn voor je klanten?

Nog niet goed genoeg, mijn vrije werk zet ik op Facebook, dat heeft mij al eens een paar publicaties over mijn persoon als fotograaf opgeleverd. Uiteraard heb ik een persoonlijke website, daarop kijken gemiddeld 1500 personen per maand, zonder dat ik daar veel aan doe. Het zou dus slim zijn om hier meer aandacht aan te besteden.

Wat is het belangrijkste dat jij over ondernemen als fotograaf hebt geleerd?

Dat je kwaliteit moet leveren, of je nou wel of niet, veel of weinig betaald krijgt, je kunt geen goedkope foto maken. Dus als je besluit de opdracht aan te nemen, dan moet je het beste resultaat zien te bereiken. Voor mij is het belangrijk dat ik mij goed voel bij een opdracht en bij de afgesproken prijs. Voor de ene klant en opdracht ligt de prijs hoger dan voor de andere. Ik zeg steeds vaker tegen mijzelf dat ik mijzelf serieus moet nemen en dat ik met plezier moet kunnen werken! Of het om commercieel werk gaat of niet, zorg ervoor dat je het leuk vindt wat je doet, dat straal je namelijk uit naar de mensen die je fotografeert, waardoor het voor hen een memorabele belevenis wordt.

Heb je nog tips voor collega’s?

Mijn tip is dat je niet bang hoeft te zijn om aan collega’ s te vragen wat je zelf niet weet. Iedereen vindt het leuk om een ander te helpen, dat zou je zelf ook leuk vinden om te doen. Dit kan zelfs tot leuke samenwerkingen leiden.

Zo heb ik ook een groep fotografenvriendinnen waarmee ik regelmatig afspraak. We komen dan tijd tekort om al onze  vragen en ervaringen te bespreken. Heel waardevol!

Meer weten over of in contact komen met Suzanne?

De website van Suzanne en de website van ImagePeople

Suzanne op Facebook, Twitter en LinkedIn

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.