Ondernemen als fotograaf: Willeke Duijvekam

Hoe doe je dat, ondernemen als fotograaf? Hoe houd je jezelf staande in een snel veranderende markt? Wat werkt voor jou en wat niet? T.A.P. vraagt het wekelijks aan verschillende fotografen. Vandaag, als 28e in deze reeks interviews, Willeke van Duijvekam.

Willeke DuijvekamKun je jezelf voorstellen?

Ik ben Willeke Duijvekam,  documentair- en portretfotograaf. Na een HBO-opleiding Communicatie en werkzaam te zijn in de communicatiebranche, begon ik in 2002 aan een fotografie-opleiding op de Fotoacademie in Amsterdam. Een deeltijdstudie naast mijn baan. Overigens niet met de intentie een carriereswitch te maken, maar uit interesse.

Het observeren van mensen heb ik altijd al leuk gevonden. Gaandeweg de opleiding ontdekte ik dat daar ook mijn talent lag en besloot alsnog om als fotografe aan de slag te gaan.

Het leukst aan fotografie vind ik het ontmoeten van verschillende mensen, hen te leren kennen en te leren begrijpen. Ik geloof dat hoe meer we houden van wat we doen, hoe dichterbij we komen bij degene bij wie we dichtbij proberen te komen.

Wat voor soort werk maak je?

De mens staat centraal in mijn werk. Het liefst fotografeer ik hem of haar in zijn eigen omgeving. Omdat zij zich daar vaak meer op hun gemak voelen, zichzelf kunnen zijn, maar ook omdat een huis mij dichterbij die persoon brengt. Intimiteit en emotie vormen de leidraad in mijn foto’s.

Voor mijn eigen projecten laat ik mij leiden door wat mij beweegt of verbaast. Het zijn vaak de verschillen in mensen die mij aantrekken, maar de overeenkomsten waar ik naar op zoek ga.

Werk je, naast je eigen projecten, ook in opdracht?

Ja, ik werk ook in opdracht. Met net zo veel betrokkenheid overigens. Ik ben gedreven in alles wat ik doe.

Sinds 2007 word ik vertegenwoordigd door Unit C.M.A.  (een agentschap voor fotografen en illustratoren)

Hoe financier je je projecten?

Ik probeer zelf te investeren in mijn eigen projecten en –daar waar ik te kort kom – probeer ik aan te vullen met subsidie(s). Zo heb ik voor het project ‘Mandy en Eva’ een flink deel zelf geïnvesteerd, maar ook subsidie aangevraagd bij het Amsterdams Fonds voor de Kunst en andere fondsen.

Hoe heb je het uitgeven van ‘Mandy en Eva’ aangepakt?

Genderdysforie bij kinderen is een gevoelig onderwerp. Daar wilde ik in de vormgeving van het boek niet zomaar overheen stappen. Daarom heb ik allereerst een goede vormgever gezocht: Sybren Kuiper (-SYB-). Met hem een gesprek gevoerd over de inhoud van het boek; welk verhaal ik wilde vertellen, voor wie, waarom en gevoeligheden besproken. Vervolgens is Sybren aan de slag gegaan met een selectie van mijn beelden. Over het ontwerp waren we het direct eens. Ook al maakte het geraamte van het boek mij erg lastig om beelden te verwisselen wanneer ik het niet eens was met Sybren’s eerste keuze in beeld (het ontwerp – een in elkaar vouw constructie – werkte als een soort kaartenhuis. Wanneer je er een beeld tussenuit haalde viel de volgende om).

Book (teaser): The stories of Mandy and Eva from Willeke Duijvekam on Vimeo.

Met een pdf van het conceptboek, een begroting van de productiekosten en een projectomschrijving heb ik vervolgens verschillende fondsen aangeschreven om de financiering van het boek rond te krijgen. Het boek Mandy en Eva is in eigen beheer uitgegeven.

De markt voor documentair fotografen is sterk veranderd de laatste jaren, hoe sta jij daar tegenover?

Ik ben bijna tien jaar als fotografe aan de slag. De ‘gouden’ tijd heb ik niet meegemaakt, dus daar kan ik niet over meepraten. Net als in elk vak moet je hard werken, kwaliteit leveren en een afzetmarkt vinden. Dat probeer ik dan ook te doen.

Zet je social media in om je bedrijf zichtbaar(der) te maken?

Helaas te weinig. Om eerlijk te zijn vind ik erg lastig om de juiste toon te vinden. Ik ben nog steeds op zoek naar een manier om social media in te zetten die bij mij past. Suggesties zijn welkom!

Wat is het belangrijkste dat je over ondernemen hebt geleerd in de jaren dat je bezig bent?

Zichtbaarheid is erg belangrijk. Klanten moeten je immers wel weten te vinden in het woud van fotografen. Juiste manier van marketing en prioriteiten maakt verschil. Overigens leer ik nog steeds. Want over die prioriteiten … het is ook mijn valkuil.

Ik vind het nog steeds leuker om werk te maken dan het te verkopen.

Heb je nog tips & tricks voor andere fotografen?

Dat vind ik lastig … Voor mij werkt het om over drempels heen te durven stappen, maar toch dicht bij mezelf te blijven. Gewoon doen (in de meest letterlijke en figuurlijke zin van het woord).

Wil je meer weten of in contact komen met Willeke?

De website van Willeke

Willeke op Facebook en LinkedIn

foto uit portfolio Willeke Duijvekam

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.