Ondernemen als fotograaf: William Rutten

Hoe doe je dat, ondernemen als fotograaf? Hoe houd je jezelf staande in een snel veranderende markt? Wat werkt voor jou en wat niet? T.A.P. vraagt het wekelijks aan verschillende fotografen. Vandaag, als 23e in deze reeks interviews, William Rutten.

william ruttenKun je jezelf voorstellen?

Ik ben William Rutten, al 30 jaar zelfstandig fotograaf met vooral werk in de entertainment sector.

Werk je alleen in opdracht of maak je ook vrij werk?

Ik doe het allebei, maar vooral veel in opdracht. Dus weinig tijd voor vrij werk.

Jij doet als fotograaf iets waar veel fotografen alleen maar van kunnen dromen, hoe ben je gekomen waar je nu bent?

Door gewoon hard te werken en kansen meteen te pakken als je ze krijgt. Fotografen klagen graag en veel, maar doen er naar mijn mening te weinig voor om aan het werk te blijven. Wil je nu werken dan moet je opvallen, klantvriendelijk zijn en doorpakken. Mensen die met een groot ego bij de telefoon gaan zitten wachten, daar heb ik nieuws voor: die tijden zijn voorbij!

Hoe kijk jij aan tegen aan de sterk veranderde markt voor fotografen?

Niet tegen te houden. Iedereen is fotograaf tegenwoordig. Je koopt een camera, zet bij je profielnaam op Facebook dat je fotograaf bent en klaar. Dus nu moet jij ervoor zorgen dat je beter bent en meer opvalt dan die andere miljoen fotografen die er zijn. Heel eerlijk, ik zou er niet aan beginnen als ik nu een baan moest kiezen. Er is waarschijnlijk maar 2% kans dat jij ervan kunt leven op dit moment….

Jij bent heel actief op social media, wat levert dat je op?

Heel veel exposure, heel veel nieuwe klanten, heel veel contact met leuke mensen en heel veel inspiratie! Mensen onderschatten nog steeds de kracht van social media, een website is “so overrated”, mensen willen meer van de mens achter de fotograaf weten in plaats van een biografie verhaaltje. Daar is een Facebook pagina bijvoorbeeld een prima plek voor!

Je hoort veel creatieven zeggen dat social media te veel tijd kost, tijd die afgaat van het eigenlijke creatieve werk. Hoe sta jij daar tegenover?

Dat zijn luie mensen, sorry hoor! Natuurlijk kost het veel tijd, denk je dat ik er altijd zin in heb om elke dag een post te doen? Met mijn werkschema’s zit ik dat vaak nog midden in de nacht of heel vroeg in de ochtend te maken. Tja, je kunt klagen dat je bijna geen likes krijgt op je pagina en dat het niks oplevert, of je kunt er werk van maken zodat mensen dagelijks een kijkje bij je komen nemen. Creatief zijn en weinig met social media doen is gewoon niet meer van deze tijd.

Wat heb jij geleerd over ondernemen in de jaren dat je bezig bent?

Dat werk niet vanzelf aan komt waaien, dat gebeurt alleen maar als je er heel hard aan trekt en dan nog is het tijdelijk. Je bent zo goed als je laatste foto! Onder de prijs werken is ook zoiets, mensen die dat doen realiseren zich nooit dat je een prijs nooit meer omhoog kunt gooien bij een klant. Want waarom ben je ineens duurder geworden, het kon de vorige keer toch ook voor die prijs? Net zoiets is werken voor een credit, vraag gewoon geld voor je werk. De mensen die jouw gemaakte beeld gratis plaatsen verdienen namelijk geld daarmee…. De enige die dus niets verdient ben jijzelf….

Heb je nog tips & tricks voor andere fotografen?

Niet teveel mokken en zeuren, probeer dingen te veranderen! Ja, fotograaf zijn is werken in een oververzadigde markt, maar als je hart daar echt ligt zorg er dan gewoon voor dat je anders bent dan anderen! Dat je opvalt en niet alleen met je werk, ook met je persoonlijkheid. Stop met jaloezie naar collega’s toe en hun werk af te branden omdat jij jezelf beter vindt. Hoe komt het dan dat die collega’s die klussen wel krijgen en jij niet? Dat is veel interessanter om te onderzoeken dan al die negativiteit.

Meer weten over of in contact komen met William?

De website van William

William op Facebook, Twitter en Instagram

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.