Power-Vrouwen-Monumenten-fotograaf-Leontine-van-Geffen-Lamers

Pak de Pers

“Pak de Pers” was de titel van een training die ik onlangs volgde. Om mijn project PowerVrouwen goed op de kaart te kunnen zetten, was ik op zoek naar iemand die verstand heeft van marketing. Dat ging niet gelijk van een leien dakje, dat schreef ik al eerder in dit blog. Gelukkig vond ik al vrij snel via LinkedIn Linda Graanoogst. Zij is o.a. journalist en “pak de pers” is een slogan van haar. Eén dag ben ik met haar intensief aan de slag gegaan met wat ik moet doen (of laten) om in de media te komen.

Met mijn boek PowerVrouwen in Beeld (dat is nu de officiële naam) wil ik media-aandacht. Daarmee wil ik bekendheid geven aan het boek om de verkoop te stimuleren. Ik had mijzelf als doel gesteld om 5000 boeken te gaan verkopen. Dan heb ik een kans om de stichting Free a Girl een fatsoenlijke gift te kunnen doen. Immers, van elk verkocht boek moet er €2,50 naar deze geweldige stichting gaan.

Almere of all places 😉

Goed, op een mooie zonnige dag in augustus werd ik hartelijk ontvangen op een soort van zorgboerderij in Almere. Linda had daar een ruimte gehuurd. Een mooie plek, lekker rustig en genoeg groen voor een wandeling tussen de middag. Almere heeft niet zo’n goede naam in mijn beleving, maar dit was wel een hele bijzondere locatie.

Na een korte introductie gingen we snel aan de slag: welke media wil ik; welke past bij mijn product; welke journalisten en redacteuren zijn interessant; hoe ga ik daar contact mee maken en hen leren kennen. Gelijk al heel veel vragen.

Omdraaien

Linda attendeerde mij al vrij snel op het feit, dat het zinvol is om mijn communicatie om te draaien. Vooralsnog begin ik met de inhoud en vertel daarna dat een deel van de opbrengst naar Free a Girl gaat. Voor de pers is het interessanter om te weten dat ik een actie op touw zet voor een goed doel. Wat de achterliggende gedachte is, dat komt daarna. Een goed doel verkoopt nu eenmaal beter. Nou ja, alles voor het goede doel. Dan gooien we het persbericht (wat ik inmiddels gemaakt had) gewoon om. Why not?!?

Werkelijke reden om voor Free a Girl te kiezen.

Na een heerlijke lunch spraken we verder over mijn onderliggende gedachte om juist voor Free a Girl in actie te komen. Linda merkte op, toen we het daar eerder al even over hadden, dit mij dit duidelijk raakt. Dat had ze goed gezien. Mensen, en helemaal kinderen, horen niet in kooien. De meisjes die Free a Girl bevrijdt zitten in kooien en kleine ruimtes. Dit raakt mij enorm en dan hebben we het nog niet eens over het werk dat ze moeten doen, namelijk zichzelf prostitueren.

Ik ben als baby/ dreumes heel erg ziek geweest en lag enkele dagen met mijn handen vastgebonden in een kinderbed (voor mij een kooi). Mijn handen lagen vast omdat ik het infuus eruit trok. Hoewel mijn kooi heel anders was, en ik erin lag met een andere reden, is dit voor mij een traumatische ervaring geweest. Ik weet, niet te vergelijken met deze meisjes, maar het triggert mij wel. Geen kinderen in kooien en als prostituee, dat moet stoppen!

Ik heb het hier nog niet eerder over gehad, omdat ik het niet relevant vond. Linda zei dat ik het daar, als het interview het toe laat, best over mag hebben (als ik dat wil). Ik had daar in eerste instantie moeite mee. Niet omdat ik het niet durf te vertellen, maar het niet mijn bedoeling om een zielig verhaal over mijzelf op te hangen. Bang dat het te pathetisch wordt. Aan de andere kant snap ik haar reden. Het geeft heel goed weer wat mij zo raakt aan dit doel. Waarom ik niet voor een ander goed doel gekozen heb. Door dit verhaal kwamen we voor mijn gevoel, écht tot de kern van mijn communicatie met de media.

Nu de agenda er bij!

Tot slot hebben we een communicatieplan cq planning gemaakt en ik kan je zeggen; die liegt er niet om! Hard aan het werk om veel voor elkaar te krijgen en de pers in te lichten over wat ik ga doen en waarom.

Mijn eerste stap is afspreken met Free a Girl, omdat het plan toch wel groots wordt, wil ik hen meer betrekken bij de communicatie. Ik wil in ieder geval dat ze op de hoogte zijn van de ins en outs. Uiteindelijk gaat het ook over hun. Binnenkort hoop ik daar aan tafel te zitten. U hoort nog van ons!

Wil je op de hoogte blijven over dit project? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. en via de facebookpagina ben je altijd op de hoogte van het actuele nieuws. 

 

1 antwoord
  1. Linda Graanoogst
    Linda Graanoogst zegt:

    Lieve, stoere Léontine,

    We zijn inmiddels een paar weken verder, na de Pak de Pers!-dag. En elke keer als ik een publicatie van/over je hoor of zie, ofwel op de radio of krant, digitaal online of offline (papier), ben ik supertrots!
    Je doet het helemaal ‘volgens het boekje’ en ik ben heel blij dat ik je mag coachen. Je past alle technieken, adviezen en strategieën direct toe waar je kunt… Echt super!
    Binnenkort begint jouw crowdfundingsactie. Ook daardoor leer je en transformeer je… Ik deel je oproep daarvoor graag, de kindslaven indachtig.

    Ondernemers kunnen waanzinnig veel leren van jouw doorzettingsvermogen, jouw power en je focus. Bijzonder om telkens te zien hoe publiciteit. MVO en marketing elkaar kunnen versterken; je snapt het. Daarmee ben je het levende bewijs van die selecte groep entrepreneurs die oppakken en meteen doorpakken, met een groot maatschappelijk hart. Ik geniet met je mee…

    Practice what you preach! Powervrouw in beeld, dat ben jij, dat adem jij, en dat voelen wij allemaal. Je verdient een groot podium. Daar werken we allemaal met plezier aan mee!

    Op jouw publiciteit!

    Linda Graanoogst, publiciteitscoach & brand journalist
    Met Gemak in het Nieuws

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.