Evelien Kunst

Spreker in de Spotlights: Evelien Kunst

Evelien Kunst doet van alles: ze is onder meer founding partner van Laika Productions, over innovatieve storytelling, ze is betrokken bij Slices, een platform waar je multi mediale verhalen kunt maken, en ze geeft workshops bij de Fotoacademie in Amsterdam. Hiervoor werkte ze lange tijd bij World Press Photo en een aantal jaar als managing director van foto-agentschap NOOR.

Evelien Kunst

Een dame kortom die van vele markten thuis is, de fotografiewereld heel goed kent en ook de ontwikkelingen goed in de gaten houdt. In een interview “Volgens mij is de markt waarin wij opereren veel groter geworden.” en “‘Ik denk dat je open moet staan en creatief moet denken over wie jouw opdrachtgevers zouden kunnen zijn en waar je je geld vandaan gaat halen.” Uit een interview met fotolab Kiekie “Ik dacht vroeger dat je anders moest doen als je ging netwerken, maar dat is helemaal niet zo. Het gaat om authenticiteit. Als je verlegen bent, dan ben je verlegen. Met social networks is dat net zo. Wat werkt is een combinatie van professionele content en bijvoorbeeld een persoonlijke post van jezelf met je hond op de bank. Die twee werelden mogen in elkaar overlopen, dat werkt heel krachtig. Ik denk dat het gaat over wie jij als persoon bent, daar hoort je werk bij, maar daar hoor jij als maker ook bij.”

Hoe maak je een project succesvol?

Op #TAP2018 komt Evelien – aan de hand van een door haar ontwikkeld model- praten over wat je nodig hebt om een project succesvol in de wereld te zetten.

In een interview met fotolab Kiekie zegt ze er onder meer dit over “Voordat je begint, is het fijn een idee te hebben over wat jouw project bijdraagt aan het huidige fotografische landschap. Je research is als het ware de inleiding voor je project, daar waar het allemaal mee begint. Ook een realistische planning is essentieel. Helaas hoor ik nog te vaak dat fotografen achteraf, als ze het werk eenmaal gemaakt hebben, met allemaal excuses komen waarom het niet is gelukt een bepaald onderdeel van het verhaal in hun project mee te nemen.” en “Van te voren moet je realistisch zijn over het verhaal dat je wilt maken en een inschatting maken of het gaat lukken om alle benodigde elementen te fotograferen. Houd altijd de five w’s (who, what, when, where, why) in gedachte en dan vooral de why. Ook netwerken, jezelf organiseren, onderhandelen en contracten kunnen lezen zijn eigenschappen die onmisbaar zijn.”

Meer weten over Evelien of in contact komen met haar?

De website van Laika Productions en Evelien op LinkedIn.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een × twee =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.