spreker in de spotlights: Ruben Reehorst

Is marketing het tegenovergestelde van creativiteit of is het juist het verlengde ervan? Interessante vraag! Ruben Reehorst is modefotograaf en komt op T.A.P. over dit aspect praten, aan de hand van een heel persoonlijk project.

Marketing in het verdomhoekje

rubenreehorst1Veel fotografen hebben een haat-liefde verhouding met (online) marketing, acquisitie en dat soort meer zakelijke aspecten van het ondernemen. Misschien heel logisch, het is minder dan leuk dan fotograferen, maar aan de andere kant: je hebt het heel hard nodig als je wilt bestaan van je werk. Ruben Reehorst snapt dat, sterker nog, hij vindt dat marketing en creativiteit in elkaars verlengde liggen.

Ruben

Ruben (33) is een award-winnende portret-, mode- en kunstfotograaf die geboren en gevestigd is in Maastricht en werd opgeleid aan de Maastricht Academy of Fine Arts. In zijn werk ligt de focus op het vastleggen van ‘het menselijke gezicht’ in zijn onderwerpen. Hij neemt je mee in een wereld waarin mensen, situaties en objecten soms eigenaardige vormen kunnen aannemen. Ruben werkt voor verschillende tijdschriften en opdrachtgevers in Nederland en Europa. Zijn werk is op grote schaal gepubliceerd, zowel online als offline. Ruben Reehorst werkt nauw samen met CJ Models, het internationale modellenbureau van zijn partner Carla Janssen.

 

Ruben in een eerder interview:

“Ik denk dat je in het presenteren van je werk ook een eigen handtekening kunt ontwikkelen, en dat dat cruciaal is om te overleven in de creatieve industrie. Veel kunst is gericht op het creëeren van binnenuit, het visualiseren van gevoel naar materiaal. Om je werk zichtbaar te maken, moet je het tegenovergestelde doen: naar buiten treden, je onzekerheden overwinnen. Dit lijken tegenstellingen maar uiteindelijk dienen ze hetzelfde doel: verder komen in je creatieve beroep om er uiteindelijk van te leven. Ik vind het de laatste jaren interessant om fotografie vanuit de kant van een opdrachtgever te bekijken, maar snap ook dat de klik van creatie > commercie lang duurt voor veel makers. Met iets dat uit je gevoel komt, maak je niet graag compromissen. Ik denk ook dat wat een professional onderscheidt van een willekeurig iemand met een camera, in de eerste plaats zijn totale workflow is – je moet in staat zijn om andermans belangen te zien en hier je eigen toevoeging aan te geven.”

Op T.A.P.

Op T.A.P. komt Ruben praten over hoe hij dat aanpakt. Hoe zet je marketing in zonder je ziel te verkopen? Hou houd je de belangen van opdrachtgevers in het oog zonder je eigenheid te verliezen? Hoe ontwikkel je een eigen handtekening in het presenteren van je werk?

Wil je meer weten over Ruben?

De website van Ruben

Ruben op Facebook, LinkedIn en Instagram

 

[button color=”accent-color” hover_text_color_override=”#fff” size=”large” url=”http://www.angelcoaching.nl/product/t-a-p/” text=”Ik kom ook naar T.A.P.!” color_override=”#ffd33f”]

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.