Waarom zou je eigenlijk aan contentmarketing doen?

Je netwerk is misschien wel één van de belangrijkste factoren bij succesvol zaken doen. Als je geen groot, goed, stevig netwerk hebt, kun je het eigenlijk wel vergeten als ondernemer. Ook als ondernemer in de creatieve sector. Je verkoopt immers een ‘luxe’ product of dienst, je bent geen bakker die brood verkoopt (hoewel die het misschien ook moeilijk hebben tegenwoordig met alle mensen die geen koolhydraten meer eten). Maar goed, you get the point.  Je verkoopt een product of dienst waar mensen in principe zonder kunnen. Ze kunnen een selfie nemen i.p.v. een professionele foto te laten maken, ze kunnen zelf een bedrijfsreportage in elkaar flansen, ze hoeven geen kunst te kopen. Ze kunnen prima zonder. Om die mensen ‘over te halen’ toch iets van jou te kopen, zul je je best moeten doen. En daar komt contentmarketing om de hoek kijken.

Content, content en nog eens content

Waarom contentmarketing belangrijk is?

  • Je potentiële klanten moeten jou leren kennen en vertrouwen (dat laatste is één van de moeilijkste dingen om voor elkaar te krijgen als je online zaken doet).
  • Je in de veelheid van informatie op moet vallen met een consistente, liefst onderscheidende boodschap.
  • Je jouw expertise wilt laten zien aan je potentiële klanten.
  • Goede contentstrategie gratis exposure is voor wat jij doet.

xavieraXaviera Ringeling

Xaviera weet alles van content. Niet alleen runt ze als hoofdredacteur maar liefst dertien online magazines (waaronder 42 bis, UrbanChicks, Ondernemen op Hakken), daarnaast is ze ook in te huren als contentspecialist. Xaviera over zichzelf: “Mijn belangrijkste inhoudelijke expertise ligt bij content. Ik weet hoe goede content eruit ziet en wat er nodig is om structureel effectieve content te maken.” en “Naast mijn jarenlange ervaring (sinds 1998) met online in brede zin, met content in het bijzonder (sinds 2002) én mijn journalistieke achtergrond, denk ik dat mijn toegevoegde waarde voornamelijk zit in mijn strategische kijk op content. Van strategie naar organisatie, naar creatie en marketing. Al die facetten zijn van belang en leiden samen tot de beste content: effectieve content dus.” Xaviera heeft een scherp verstand en is iemand van uitgesproken meningen, ook over content. Dat maakt een gesprek met haar, het lezen van een van haar blogs of het bekijken van een presentatie altijd een belevenis. Inzichtgevend, met humor, ze zet je aan het denken. 

Gebakken lucht?

In een interview over content: “Content – en ik houd het dan even bij tekst – is er altijd al geweest. Vroeger was tekst een beetje een afterthought en dat is jaren zo geweest. Pas op het laatste moment voor een campagne bedacht je dat je ook teksten nodig had. Nu is content king geworden, wat heel goed is, maar de term ‘contentmarketing’ is een beetje een hype wat mij betreft. Ja, er is veel meer relevantie, maar ook meer gebakken lucht.”

En alvast drie tips (uit hetzelfde interview)

  1. Allereerst moet je goed weten wie je zelf bent. Jij wilt bij jezelf blijven, maar de klant ook! Bovendien weet een klant soms niet eens welke behoefte hij/zij heeft. Ergens tussen de klant en jezelf zit je sweet spot.
  2. Vraag je af: Wat wil ik ermee bereiken? Het klinkt voor de hand liggend, maar heb je hier echt goed over nagedacht? Wat moet elk stukje content opleveren? Meet dat ook.
  3. Voor wie maak je content? Zoveel bedrijven beweren hun doelgroep te kennen, maar echt: maak persona’s en kijk waar je hem kan helpen in de customer journey.

Op Talks About Photography

Op T.A.P. komt Xaviera praten over content. Over waarom content zo belangrijk is voor jou als zzp’er, over hoe je het aanpakt om tot goede content te komen. Maar ongetwijfeld ook over waarom het zo leuk en interessant is om met content bezig te zijn.

Meer weten over Xaviera?

De website van Xaviera zelf en van ContentCollective

Xaviera op Twitter en op LinkedIn

[button color=”accent-color” hover_text_color_override=”#fff” size=”large” url=”http://www.angelcoaching.nl/product/t-a-p/” text=”Ik kom ook naar T.A.P.!” color_override=”#ffd33f”]

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.